Ve středu 26. května 2004 pořádala firma Datasoft – Informační systémy, s.r.o (www.ileonardo.cz) konferenci s názvem Marketingem k ziskovosti. Celou akcí se prolínaly dvě roviny témat. První rovinou byla oslava desetiletého výročí firmy a projektu IS Leonardo. Druhou, poslední vývoj marketingu z pohledu užití CRM, práce se zákazníky a vývoj softwaru.
V dnešním podnikatelském prostředí se stále více ozývají hlasy, které jasně definují marketing jako jeden ze základních zdrojů zisku. Tedy něco, co bylo v předchozích letech v našich končinách nemyslitelné. Převážná část přítomných projevila svůj zájem o hlavní téma a diskuse byla velmi fundovaná a praktická.
Velká část účastníků byla z oblasti energetiky a přilehlých oborů, a proto se jejich příspěvky obracely převážně na tyto části národního hospodářství. Přednášející se zde sešli z celého světa a různých pozic vrcholového managementu (Ing. Tomek – generální ředitel firmy ZFP akademie, a.s) i vysokoškolského prostředí (profesor Tom Bramoski – Univerzita Wisconsin).
Celá konference byla rozdělena do tří částí:
Marketing všeobecně – komplexní vnitřní a vnější pohled
Marketingové zkušenosti všech přednášejících byly pro přítomné velmi cenné, protože z nich bylo jasné, že vznikly na pevných základech prožitých událostí. Lépe řečeno úspěchů, ale také i pádů. V marketingu jak v životě platí, že vše opravdové a skutečné nelze ošidit. Aby mohli všichni marketingoví manažeři provádět kvalitní rozhodnutí je potřeba umět klást ty správné otázky a dávat na ně ty správné odpovědi. Jedině tak se dokáží pohybovat džunglí zvanou trh.
Práce se zákazníky (metoda CRM, obchodníci pro klíčové zákazníky)
Dle slov marketingového klasika je jediným výnosovým střediskem firmy zákazník, vše ostatní tvoří pouze náklady. Při vědomí této teorie se staví projekt CRM a práce s klíčovými zákazníky do úplně jiného světla. Každá firma, která se chce dlouhodobě udržet na své cestě k maximální stabilitě, musí umět dodat správnému zákazníkovi správnou nabídku ve správném čase a správným způsobem.
Softwarová podpora marketingu
Na konci dvacátého století se stal software běžnou součástí našeho života. Je možné jej přirovnat k ohni či vodě. Jsou člověku často dobrým rádcem ale i zlým pánem. Dnes je již jasné, že se firmy neobejdou bez kvalitních dat a informací. Platí, že nelze udělat kvalitní rozhodnutí na základě špatných informací. Největší firmy na světovém kolbišti provádějí aktualizace dat v řádu minut. K těmto účelům slouží například projekt IS Leonardo.
Osobně se domnívám, že zlomit zažitý negativní pohled na skutečný smysl firemního marketingu je běh na dlouhou trať. Také by šlo říct, jak zaznělo na konferenci z úst nestorky metody CRM v ČR paní PhDr. Lenky Mynářové, „boj s větrnými mlýny“. Právě tyto akce jsou správnou cestou jak na to.