Jak by měly být úkoly v organizaci rozděleny či vzájemně seskupeny? Jaké řídící linie, nástroje koordinace a komunikace by bylo účelné vytvořit? Jak delegovat pravomoci a dosáhnout toho, aby pracovníci chápali svou novou úlohu v organizaci a její vztah k rolím svých kolegů? To jsou nejčastější otázky zajímající manažery při tvorbě a změnách firemního uspořádání. Autor, známý poradce a vysokoškolský pedagog, srovnává tradiční a moderní přístupy k budování organizace, vysvětluje faktory ovlivňující chování osob v organizaci a zabývá se vztahem organizačního uspořádání a výkonnosti firmy. Publikace je určena posluchačům ekonomických a manažerských oborů vysokých škol, manažerům i všem dalším zájemcům o moderní formy organizace firem.
Organizační uspořádání firem i dalších institucí patří k důležitým předpokladům jejich výkonnosti. Organizace může podporovat úroveň motivovanosti lidí, osobní odpovědnost, spolupráci i rychlou komunikaci, může se však stát i zdrojem nepružnosti, vyšších nákladů a nadměrné zaměstnanosti. Spolu s poklesem výkonu může ve špatně vytvořené organizaci docházet i ke stresům, vyššímu výskytu konfliktů či k vzájemné rivalitě. Tvorba účelné organizace – správné vymezení vzájemných vztahů a pravomocí pracovních míst i jejich účelné seskupení do větších organizačních jednotek – patří proto k základním úkolům managementu.
Přes rozdílné rysy různých organizačních systémů se jejich tvorba opírá o některé obecné pravidla a principy. Některé z nich jsou staré desetiletí a platí dodnes, jiné vznikají nově nebo se dále vyvíjejí. Cílem nové knihy Jana Urbana, známého poradce, publicisty a pedagoga Tvorba a rozvoj organizačních systémů, kterou vydalo nakladatelství Management Press, je seznámit zájemce s hlavními zásadami i typickými úkoly tvorby a rozvoje organizačních systémů i s hlavními důsledky, které určité podoby organizačního uspořádání pro chod firmy i vzájemné vztahy mezi jejími pracovníky přinášejí.
K hlavním tematickým okruhům publikace patří základní koncepce tvorby organizace, jejich rozdíly a důsledky, způsoby rozdělení práce do jednotlivých částí organizace a jejich koordinace, tvorba účelných pracovních míst a jejich seskupování do organizačních útvarů a řízení organizačních změn. V souvislosti s tvorbou organizace se publikace zabývá i charakteristickými personálními problémy spojenými s určitým organizačním uspořádáním, na jejichž řešení by manažeři měli být připraveni.
Doc. PhDr. Ing. Jan Urban, CSc. – absolvent Vysoké školy ekonomické a filosofické fakulty Univerzity Karlovy – působil jako vědecký pracovník a šéfredaktor časopisu Ekonom. Od roku 1993 se aktivně věnuje poradenství v oblasti řízení, organizace a rozvoje lidských zdrojů, od roku 1996 je ředitelem manažersko-poradenské společnosti Consilium Group, s. r. o. Je autorem řady článků a několika publikací na téma řízení lidských zdrojů a podnikové organizace. Pravidelně publikuje v odborném tisku a vystupuje na konferencích. Působí jako učitel na Karlově Univerzitě a VŠE v Praze i jako lektor vzdělávacích akcí pro podnikovou sféru.
Kniha vyšla v nakladatelství Management Press.
brož., 165 x 235 mm, 164 str.,
doporučená cena 260 Kč, ISBN 80-7261-105-4