Otázka úprav prodejní doby v České republice je i těsně před vstupem státu do EU stále aktuálním tématem, a to zejména díky faktu, že ve většině členských zemí evropské unie je patrná tendence omezovat délku prodejní doby, která je v našem prostředí stále velmi příznivá pro zákazníky resp. obchodníky.
V březnu letošního roku provedla agentura GfK Praha mezi spotřebiteli opět průzkum týkající se otevírací doby maloobchodních prodejen. Výzkum byl koncipován ve stejném duchu jako v roce 2002, tj. bylo osloveno náhodně vybraných 1 000 respondentů různých věkových skupin ve všech regionech. Dotazovaní se opět vyjadřovali, zda považují současný stav za výhodný/nevýhodný/ nebo mají neutrální názor „je mi to jedno“. Při srovnání výsledků pilotního (2002) a nového průzkumu vyplynulo že:
Prodejny běžně otevřeny v sobotu a v neděli – považuje za výhodné 51,1 % z celkově oslovených respondentů (tj. mírný pokles o necelých 10 %), přičemž nárůst zaznamenalo vyjádření „je mi to jedno“ (z 36,7 % na 45,3 %). Víkendovou otevírací dobu ocení především ženy (více než polovina dotázaných), lidé zaměstnaní (vyšší, střední odbornost; jednodušší činnost) a podnikatelé zejména v těchto krajích – Praha, Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec a Olomouc. Zanedbatelně se zvýšil počet těch, kteří vybrali za „C“ – nevýhodné (na 3,6 %).
Prodejny běžně otevřeny během svátků – označilo za výhodné pouze 34,7 % (méně než v r. 2002), tento názor převládá u lidí mladších (do 30 let), se středoškolským a vysokoškolským vzděláním, příjmem domácnosti nad 20 000 a výše a s bydlištěm v již zmíněných českých krajích. U více než poloviny dotázaných (55,9 %) ovšem převažuje k této otázce neutrální postoj a za nevýhodnou ji označilo 9,4 % (zvýšení o 3 %).
Prodejny běžně otevřeny do 22.00 – vítá 35,7 % dotázaných (mírný pokles z 41 % v r. 2002) a opět více jako polovina se o tuto otázku „nezajímá“ (55,4 %).
Prodejny běžně otevřeny 24 hod – považuje za nevýhodné 12,1 % účastníků průzkumu, což je nejvyšší počet negativních odpovědí ze všech položených otázek. 26,6 % je označilo za výhodné a téměř dvě třetiny spotřebitelů je nepovažují za výhodné ani za nevýhodné (61,8 %).
Celkově průzkum potvrdil tendence zmíněné již v prvním dotazování, a to že příznivci delší a neomezené otevírací doby jsou především v mladších, vzdělanějších a majetnějších vrstvách obyvatel. Ve srovnání s r. 2002 přibylo celkově zákazníků, kterým je tato otázka „lhostejná“ – nárůst byl zaznamenán u všech otázek.