Média jsou byznys a 90% všech zpráv je negativních. „Záleží však na interpretaci úhlu pohledu“, říká Jan Martínek, kromě dalšího i bývalý ředitel TV3, který vedl seminář společnosti Top Vision PR v českém mediálním prostředí. Seminář se skládal z mnoha rad a návodů – jak se bránit některým z běžných novinářských triků – např. neprobírat důvěrnosti a citlivé informace před kamerami a diktafony, a to i když „nejsou zapnuté“. Jak napsat tiskovou zprávu a uspořádat úspěšnou tiskovou konferenci a zajistit uveřejnění v kýžené podobě. Největší část pak byla věnována rozhovoru a zejména v krizové situaci.
Zprávy, které obsahují konflikt, neobvyklost, skandál, či jsou pro příjemce fyzicky nebo psychicky blízké, mají velkou šanci na zveřejnění. Pokud nastane situace, že jste okamžitě a bez přípravy nuceni podat zprávu médiím, je možné bez jakýchkoliv urážek přesvědčit novináře a přesunout interview na pozdější dobu. Vy budete mít čas se připravit (seznam možných nepříjemných otázek a odpovědi na ně, styl toho kterého novináře, případně kde a jak bude rozhovor uveřejněn …) a druhá strana nebude mít potřebu vaše „odmítnutí“ negativně ventilovat veřejnosti. I když se rozhodnete novináře a rozhovor odmítnout, je vhodné mu/ji vaše rozhodnutí říci – v opačném případě riskujete, že se obrátí na konkurenci a vaše společnost pak ze srovnání nevyjde nejlépe. Novinář je člověk jako všichni ostatní a pokud dokážete podat informace stručně, pravdivě a s humorem, nepohaní vás. Jistou přízeň si můžete navzájem vypěstovat – zařaďte ho/ji do seznamu lidí, kterým posíláte novoročenky a pozvání na oběd čas od času neuškodí. Alespoň budete vědět, že dřív než o vás napíše, informace si ověří. Faktem však zůstává, že tyto okamžiky patří mezi ty více stresující a proto jsou takové samozřejmé připomínky zcela na místě. Médiím se totiž nelze vyhnout, lze jen lehce korigovat směr, jakým se ubírají.
Ideální stav je ten, kdy se vy stanete „mediálním expertem“ a to pomáhá nejen mediálnímu kreditu vaší společnosti. Expert totiž nikdy nevystupuje v médiích v problematické a konfliktní situaci, ale k mnoha takovým případům se vyjadřuje a posiluje se tak jeho důvěryhodnost i pověst jeho společnosti. Stejně tak se vyplácí vědět, kdy mají média uzávěrku a tak strategicky plánovat dodání různých informací.
„Jsou dva druhy lidí: ti, o kterých se píše v novinách a ti, o kterých se teprve psát bude. Málokdo zůstane této skutečnosti ušetřen. Nejde o nic jiného, než být připraven“, tak začínají skripta k semináři. Velká část semináře byla zaplněna ukázkovými situacemi, ať již natočené na videu nebo ty ze zkušenosti účastníků. Dobré příklady „nepřijatelných alternativ“ a technik, jak z takových nepříjemných situací vykličkovat: bridging aneb oslí můstek, převedení pozornosti na jiný aspekt skutečnosti …
Seminář byl uzavřen krátkými inscenovanými rozhovory s „nepříjemným novinářem“ před kamerou.