Automobilové výrobce na celém světě sužuje řada společných problémů. Evropa má sice situaci jednodušší, ale přesto i ji ohrožuje řada faktorů. Jsou to mimo jiné vzrůstající náklady na stárnoucí zaměstnance, tlak zákazníků na snížení cen, nadprodukce, nízké marže a celosvětová expanze asijských výrobců. Takové jsou výsledky studie o automobilovém průmyslu, kterou nedávno zveřejnila celosvětová síť poradenských společností KPMG. Své názory v ní vyjádřilo sto amerických, asijských a evropských expertů působících v řídících funkcích automobilového průmyslu.
Vstup automobilových výrobců na další trhy a následné nasycení těchto trhů novými modely povedou podle studie v příštích pěti letech k tomu, že si společnosti udrží svůj tržní podíl a zajistí růst ziskovosti. Nutností ale bude i flexibilní výroba a především využívání firemních programů na snižování nákladů, pokud budou chtít výrobci vyhovět tlaku na pokles cen. Zpráva společnosti KPMG vidí řešení v přesunutí výroby do zemí, kde jsou nízké náklady. A například Česká republika takovou zemí stále je.
Pozornost se ale v tomto roce zaměří na Asii, konkrétně na Čínu. Na nejlidnatějším kontinentu se chtějí uchytit zejména severoameričtí producenti – láká je výroba s nízkými náklady a vidina zajištění narůstajícího odbytu v budoucnosti. 85 procent expertů se domnívá, že v následujících pěti letech vzroste výstavba nových výrobních závodů v Asii, zatímco o růstu v Evropě uvažuje pouze 29 procent a v Severní Americe 23 procent z nich.
Devět respondentů z deseti (celkem 90 procent řídících pracovníků) se navíc domnívá, že to budou právě asijští spotřebitelé, kteří se zasadí o významnější růst v automobilovém průmyslu. Důvodem je narůstající počet Číňanů z tzv. střední třídy, jejichž ochota a možnost investovat ve srovnání s minulostí roste. Nákupy automobilů právě touto skupinou se mohou v následujícím desetiletí uskutečňovat v milionech, zejména pokud budou do Číny přesunuty výrobní závody ze Severní Ameriky, z Evropy a odjinud z Asie.
Spotřebitelé žádají nové modely automobilů
Nové modely automobilů mají být uváděny v následujících pěti letech na trh velmi rychle. A to s jediným cílem: řídící pracovníci chtějí přilákat spotřebitele do předváděcích salonů (showrooms) a přimět je ke koupi. Pozornost zákazníků mají vzbudit inovace, které zvýší bezpečnost řidičů i spolucestujících. Právě bezpečnost, spolu s kvalitou a dostupností jednotlivých modelů, je podle expertů tím nejdůležitějším měřítkem rozhodujícím o finální koupi.
Zpráva KPMG se zabývá i otázkou hospodárnosti provozu a využití alternativních pohonů. Tyto oblasti se pravděpodobně stanou prioritou hlavně mimo severoamerické trhy. O obchodu bude v následujících letech rozhodovat právě skutečnost, do jaké míry jsou jednotlivé společnosti schopny dosáhnout hospodárnosti provozu.
Podle studie si téměř tři čtvrtiny dotazovaných mimo USA myslí, že schopnost používat alternativní pohony je důležitým faktorem při rozhodování o koupi automobilu, v USA souhlasí s tímto tvrzením jen 26 procent dotazovaných.
Spotřeba pohonných hmot je důležitá pouze pro 13 procent amerických respondentů, naopak 47 procent respondentů z ostatních zemí ji považuje za extrémně důležitou.
Jak to, že existují takové názorové rozdíly mezi USA a zbytkem světa? „Amerika byla dlouhou dobu zvyklá na nízké ceny paliva. Naproti tomu v Evropě jsou ceny pohonných hmot poměrně vysoké,“ říká Andrew Sutherland, partner KPMG Česká republika odpovědný za problematiku automobilového průmyslu.
Nutnost co nejrychleji dodat na trh nové modely vozidel a uspokojit tak poptávku se ale nakonec může výrobcům vymstít. Automobily mají delší životnost – lidé si nové vozy pořizují v dlouhodobém časovém horizontu. „Třeba v České republice jsou lidé zvyklí nechávat si automobily v průměru asi 13 let. Automobily si pořizují s tím, že dokud budou spolehlivé, nechají si je poměrně dlouhou dobu,“ dodává Sutherland.
Studie KPMG se účastnilo 100 amerických, asijských a evropských expertů v řídích funkcích automobilových společností, přičemž 47 z nich pocházelo ze Severní Ameriky, 53 z Evropy a Asie. Pro dodavatele pracovalo 81, pro finální výrobce 19 z nich.