Český trh mobilního marketingu získává po vzoru evropských zemí svůj samoregulační orgán, jehož cílem bude propagovat tento unikátní interaktivní marketingový nástroj mezi zadavateli, dbát na dodržování etického kodexu a chránit spotřebitele před nevyžádaným mobilním spamem.
Nově vzniklá Asociace mobilního marketingu (www.amm.cz) vychází z osvědčeného konceptu obdobné mezinárodní asociace (Mobile Marketing Association – www.mmaglobal.com, resp. www.mmaglobal.co.uk). V rámci propagace bude Asociace nejen pořádat semináře a konference pro zájemce o komplexní možnosti mobilního marketingu za účasti domácích i zahraničních specialistů, ale realizovat i konkrétní firemní školení na přání zaměřená pouze na dílčí otázky tohoto druhu marketingové komunikace. Zadavatelům a zájemcům o mobilní marketing též Asociace pomůže s výběrem vhodného partnera zprostředkováním poptávky všem členským firmám, které dodržují etická pravidla, shrnutá v Kodexu mobilního marketingu. Na poli legislativy bude Asociace provádět neustálý monitoring všech aktivit na trhu, změn a nových trendů a účastnit se připomínkování nově připravované legislativy, která může ovlivnit mobilní marketing.
Neméně důležité jsou i mediální osvěta a samoregulační aktivity prostřednictvím již zmíněného Kodexu mobilního marketingu, který je povinný pro členské firmy Asociace. Jeho současná podoba vychází z kodexu, který je dodržován na reklamních trzích západní Evropy prestižními společnostmi. Pro specifické potřeby místního trhu však bylo třeba jej upravit, aby zohledňoval konkrétní podmínky dynamického rozvoje mobilního marketingu v České republice. Z pohledu spotřebitele bude garantovat, že nebudou zneužity jeho osobní údaje, ani jej nebude obtěžovat tzv. mobilní spam (nevyžádané textové zprávy). /Kompletní znění Kodexu najdete na stránkách Asociace – www.amm.cz – pod odkazem Kodex./ Právě v oblasti ochrany spotřebitele bude Asociace mobilního marketingu úzce spolupracovat se Sdružením obrany spotřebitelů České republiky (SOS) na založení Rady pro stížnosti v oblasti mobilního marketingu. „Spolupráce s touto Asociací je součástí naší strategie, kdy se vždy v určitém odvětví snažíme spolupracovat s vybranou profesní organizací a díky tomu můžeme společně efektivněji hodnotit a řešit stížnosti spotřebitelů,“ uvádí Karel Pavlík, místopředseda republikového výboru Sdružení obrany spotřebitelů ČR.
„Založení profesního sdružení jako samoregulačního orgánu v oblasti mobilního marketingu vnímáme jako jednoznačně pozitivní krok především z pohledu uživatelů. Ochrana zákazníků před nevyžádanými reklamními SMS je pro nás jednou z priorit, a proto budeme s Asociací v rámci legislativních a procesních možností spolupracovat,“ hodnotí význam Jiří Hájek, ředitel firemní komunikace T-Mobile. Reakce ostatních mobilních operátorů na českém trhu jsou v podstatě stejně pozitivní.
Prvním profesním sdružením, se kterým Asociace mobilního marketingu blíže spolupracuje, je Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (www.ADMAZ.cz). Tomáš Hájek, výkonný ředitel ADMAZ, popisuje důležitost vzájemné spolupráce těmito slovy: „Mobilní marketing vnímáme jako důležitý interaktivní nástroj v rámci direct marketingu a zamýšlené aktivity této nové Asociace odpovídají i našim cílům osvěty trhu a proto jsme se s ní rozhodli spolupracovat. Prvním konkrétním výstupem bude soutěž o nejlepší kampaň mobilního marketingu v rámci naší soutěže Český Direkt“.
Asociace je určena pro společnosti realizující kampaně mobilního marketingu, poskytovatele mobilního obsahu (SMS/MMS/Java), mediální a PR agentury (resp. zadavatele), autory mobilních her, mobilní systémové integrátory, mobilní operátory, výrobce mobilních telefonů – obecně pro všechny subjekty na trhu, které realizují nebo budou realizovat své marketingové plány využitím mobilní komunikace a kterým v tomto směru záleží i na vysoké kvalitě služeb, záruce důvěrnosti získaných dat a spokojenosti koncových zákazníků. V rámci svých budoucích aktivit hodlá Asociace mobilního marketingu též aktivně působit i na ostatních mobilních trzích ve střední Evropě, kde není aktivní globální Mobile Marketing Association.
Předsedou Asociace mobilního marketingu je Michal Zálešák, který je také jediným zástupcem ČR v mezinárodní Mobile Marketing Association, 1. místopředsedou je Jan Kubalík ze společnosti NetKit a Pavel Kotyza, z iComVision. Formálními zakládajícími členy jsou firmy B3net, Eklektik, iComVision, Logos, Marketing Evolution, NetKit, Web Projects. Již nyní je Asociace v jednání s několika předními mobilními společnostmi, které projevily zájem o program a aktivity Asociace.
– pk –