Každý manažer, ředitel či jednatel hledá nejlepší strategii jak se uplatnit v nepřehledném mraveništi zvaném trh. Z latinského překladu slova stratego se dozvíme, že se jedná o plánování, jak zničit nepřítele pomocí efektivního využití zdrojů.
Ptáte se, jakého protivníka mám na mysli? Kolem vás se pohybuje jen slaboučká konkurence, která Vás nemůže ohrozit? Pokud pominu fakt, že nejčastěji svádíme boj sami se sebou, s vlastním stereotypem a slepotou, je pro Vás rozhodně důležité procitnout. Konkurence existuje, a zaručeně tvrdá.
Jistě právem lze označit minulé i toto století, jako období „draka“. Podkladem pro moje tvrzení je rozmach mocné Asie. Pokaždé, kdy Evropa a Amerika skládá ódy na svůj úspěch, někde daleko dřímá velká ekonomická síla. Dvacáté století patřilo Japonsku, jednadvacáté zase začíná rostoucí Čínou. Svět je přeplněn levným zbožím nejisté kvality. Spolu s tímto se před námi objevuje obraz stánku, kde kabinkou je stěna z lepenky, nebo starého závěsu.
Jaká je nejčastější reakce české firmy, která se pohybuje na trhu a nabízí zboží velice podobné tomu stánkovému? Přes všechny projevy pohrdání se často pouští na naprosto nesmyslnou cestu napodobování. Vznikají tak paskvily s českým podtextem. Opravdu mě rozesmál stánek s ryze českou domácí kuchyní, kde nabízeli „asijské nudle“. A jistě tento příklad nebude jediný.
Zde se dostáváme k jádru problému. Strategie „draka“ je postavena na kultu všemocné ceny. Největší pošetilostí, které se může jakýkoliv obchodník dopustit je snaha o cenovou válku. Cenově úzce specifické strategie svádí své tvůrce do vod ekonomické slepoty a ztráty. Jakou hodnotu může mít pro zákazníka obchodník, který kromě nízké ceny nemá co jiného nabídnout?
Vraťme se na začátek. Definovali jsme strategii jako plán, který pomůže porazit soupeře pomocí efektivního využití zdrojů. Přesvědčil jsem se, že zákazník, kterého můžeme snadno označit jako dychtivého hledače slev, rozhodně není ideálem žádného obchodu. Klidně ho pošlete ke konkurenci.
Pro Vás je důležitý zákazník, který je sice přemýšlivější a občas ohrne nos, ale rozhodně Vás nutí být stále lepšími, tvořivějšími a originálnějšími. Jít cestou průkopníka bolí a trh umí dávat těžké rány, ale sláva a úspěch bývá tou pravou odměnou. Skuteční obchodníci se rozhodně nespokojí s faktem, že obří slevy zaručí stálé zákazníky.
Pravé a dlouhodobě prospěšné strategie se zakládají například na:
- odlišnosti
- zaměření na speciální část trhu
- výjimečnosti a jedinečnosti
- maximální kvalitě
- síťové spolupráci
- ekologické substituci
- neustálé změně
Každá strategie je účinnou zbraní v rukách vedení firmy, pracovníků a všech dalších tvůrců zákazníkova mínění. A zde nacházíme správnou volbu pro kvalitní podnikání. Zákazník si váží toho, kdo jej zná, včas umí oslovit, a to vždy zajímavým způsobem. Na taková místa se často a rád vrací.