E-business

Jen málokterý podnik v České republice využívá investice do IT k vytvoření konkurenční výhody

Méně než polovina českých podniků je schopna reálně využít investice do informačních technologií ke zlepšení svého postavení na trhu nebo k získání konkurenční výhody. Jak vyplývá z analýzy firmy LogicaCMG, společnosti mají často poměrně vysoká očekávání ohledně přínosů vyplývajících z nasazením nových informačních technologií a systémů. Těmto očekáváním však většinou chybí konkrétní vyjádření a měřitelné ukazatele jejich naplnění. V praxi je pak velmi obtížné vyhodnotit takové investice a zjistit, zda společnostem skutečně pomohly v jejich podnikání.

„Všichni si uvědomují, že potřebují investovat do informačních technologií a že taková investice musí být důkladně promyšlená,“ shrnuje zjištění senior konzultant Martin Ohlídal. „Většinou však chybí zacílený přístup, který by podnikům umožnil zajistit, že vynaložené prostředky budou směřovat tam, kde je to přiblíží k dosažení podnikatelských cílů. Investice do IT tak nejenže nepředstavují konkurenční výhodu, ale v řadě případů váží na sebe poměrně rozsáhlé finanční i lidské zdroje, jejichž návratnost a účelnost nikdo raději nezkoumá.

Podle našich zjištění se z tohoto hodnocení pozitivně vydělují pouze telekomunikační společnosti a bankovní ústavy, překvapivě pak i některé výjimečné střední a malé podniky. Pozitivní je, že vrcholoví manažeři mnoha podniků si závažnost celé této problematiky začínají uvědomovat. Lze to pozorovat mimo jiné na rostoucím zájmu o srovnávací analýzu tzv. IT Excellence Scoring, kterou českým podnikům nabízíme. Tato analýza pomáhá ukázat dosud nevyužité příležitosti již zavedených informačních technologií v podniku a zároveň upozorňuje na konkrétní rizika vyplývající z nedostatečného řízení jejich IT.“

Studie společnosti LogicaCMG ukázala, mimo jiné, že:

  • Téměř třetina podniků nevyužívá firemní IT k řízení společnosti, a to buď proto, že instalované řešení to neumožňuje, nebo že firma prostě neví jak (druhý případ je daleko častější).
  • Méně než 10 % podniků se cíleně zabývá otázkou, jak využít informační systémy k soustavnému zlepšování výkonnosti.
  • Méně než třetina podniků buduje své informační systémy na základě dlouhodobé strategie vycházející z celkové podnikatelské strategie (například při plánování rozpočtu se většinou nevychází z analýzy potřeb společnosti, ale z výše rozpočtu v předchozím finančním období).
  • Více než 40 % společností nemá nástroje, které by jim umožnily řídit rozvoj informačních systémů v podniku, takže tuto oblast ponechává samovolnému spontánnímu vývoji.
  • Pouze ve třetině podniků je členem vrcholového vedení ředitel nebo manažer odpovědný za oblast informatiky.

Studie vychází z několika zdrojů. Prvním z nich je průzkum, který v roce 2002 provedla agentura TN Sofres Factum. V rámci šetření prováděného exkluzivně na objednávku firmy LogicaCMG, tazatelé oslovili přibližně stovku velkých českých podniků ze všech sektorů trhu, kde prováděli hloubkové pohovory s IT manažery a členy představenstev. Dalším zdrojem je aktuální průzkum prováděný LogicaCMG v roce 2003, ve kterém bylo uskutečněno dvacet strukturovaných rozhovorů s IT experty působícími na českém trhu.

– red –

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!