Každý den, každý týden, každý měsíc uskutečňuje nebo porušuje firma svoji vizi. První postsocialistická dekáda byla plná pokusů, omylů a také neopakovatelných úspěchů. Před českými firmami je stále stejná výzva do budoucna. Jakou pozici chtějí zaujmout? Jaké místo na slunci jim patří?
Jeden zákazník mi vyrazil dech. Řekl: „Víte, já měl svoji první vizi v malém notesu za dvě koruny padesát. Začínal jsem v malé garáži s ponkem a za deset let mám 40 zaměstnanců a dílny o délce sta metrů. Jenže to je konec sešitu, sen se naplnil a já nevím co dál. Proto jsem Vás zavolal“. Zní to jako výmysl? NE, to napsal život.
Nikdo nezpochybňuje, že umělce políbila múza. Nebrání se faktu, že sportovec si užil své vítězství. Neřeší, když kněz hájí svoji víru. V našich hlavách jsou tato spojení zakódována hodně hluboko. A co platí pro podnikání?
Zastavme se na chvílí u toho, v manažerské mluvě často užívaného, slova VIZE. Existuje mnoho teorií, které ho více či méně dobře vysvětlují. Často si firmy pletou vize s výčtem číselných hodnot úspěchu či technickým výkresem nového stroje. Skutečnost je zcela jiná. Hlavní je reakce zákazníků a zaměstnanců. Tito jsou jediným středem vesmíru každé vize. Zákazníci neví, že to, co cítí, slyší, vidí je právě vize. Vnímají kvalitu, přednosti či nekvalitu a chyby. Vize přináší svému tvůrci krátko či dlouhodobý užitek nebo také udělí smrtelnou ránu, když se nepovede.
Čím se vyznačují úspěšné vize? Jsou opravdové, naštvou, provokují, nutí k zamyšlení, přináší něco neotřepaného, nového. Zákazník je chápe, má je pod kůží, v uších, v hlavě, v srdci, prostě všude. Pouhý prodej koupeného dělá z obchodu běžnou směnu. Činnost většinou velmi nudnou a bezduchou. Od prodejce bez zvláštního odlišení se snadno odchází.
Vize není svaté desatero. Je to tvárný materiál, který je měněn sochařem jménem zákazník. Někdy může být firemní vize deklarována pomocí chování hlavní osobnosti firmy a přitom se může jednat pouze o intuitivní jednání a ne programově připravený dokument. Je celkem jedno v jakém médiu je vize uložena, zda v drahém počítači či notesu za dvě koruny, rozhodující je její obsah.
Která klíčová slova lze spojit s vizí?
Cesta (pomocná mapa bludištěm zvané trh) |
Naděje (víra ve vlastní schopnosti a dovednosti) |
Sen (ideál, snaha být nejlepší) |
Směr (vektor pohybu) |
Cíl ( hodnota, stav, peníze, spokojenost) |
Motor (pohon pohybu) |
Pomůcka (dokument pro zákazníky, zaměstnance) |
Odlišení (výjimečnost – výhoda oproti konkurenci) |
Obraz (celková tvář firmy) |
Žádná vize není navěky. Každá jednou skončí a na její trůn nastoupí přirozenou cestou jiná. Je žádoucí, aby byla své předchůdkyni částečně podobná. Nikdo nemá rád radikální změny.
Vracím se ke svému zákazníkovi. Pro něj byla vize motorem, snem, nadějí a velkým smyslem života. A já se ptám, povedlo se?