Už jen málo výrobků na globalizujících se trzích má takovou tradici jako značka Nivea. Její popularita zůstává neměnná po celé 20. století a s řadou příznivců vstoupila i do století nového. Nivea, to je ale vlastně firma Beiersdorf sídlící v Hamburku. Zároveň to také znamená, že se jedná o firmu podle tradice německou se všemi přednostmi i zápory této skutečnosti. V minulých dnech se uzavřela tichá a dva roky trvající válka o budoucnost společnosti Beiersdorf. Pro Němce je nejdůležitější, že tato budoucnost bude nadále německá.
Někdy v roce 2000 se začalo hovořit o tom, že v Beiersdorfu dojde ke změně v majetnických podílech. Téměř 44 % společnosti doposud patří skupině Allianz. A právě ona se rozhodla svůj podíl prodat. Dalšími významnými vlastníky jsou z 31 % firma Tchibo a z 10 % rodina Claussenových, dědicové Carl-Friedricha Claussena, jenž získal firmu Beiersdorf v roce 1908. Samotné slovo změna by neznělo ještě tak tragicky, nádech hrůzy se objevil ve chvíli, kdy se do hry vložil americký koncern Procter & Gamble.
Hned bylo jasné, že Procter & Gamble by rád vytvořil jednu velkou kosmetickou společnost sloučením aktivit Beiersdorfu s Wellou, další německou firmou, kterou získal v minulém roce. Rázem bylo v ohrožení několik tisícovek pracovních míst, ale také budoucnost samotné značky Nivea. O volný podíl projevilo zájem i Tchibo, které k tomuto účelu založilo konsorcium, mimo jiné i proto, že samo nemůže mít podíl v Beiersdorfu přesahující 50 procent. Procter & Gamble ale mohl nabídnout víc než Tchibo.
Dva roky se věci děly a neděly. Jakmile se začalo o Nivee někde hovořit, vzápětí vše umlklo. Až teď, v posledních říjnových dnech, získaly věci rychlý spád. Tchibo nabídlo Allianz 125 EUR (4 017 Kč) za jednu akcii, Procter & Gamble 130 EUR. Chvíli to vypadalo, že zvítězí chladné ekonomické uvažování. Ve čtvrtek minulého týdne bitva skončila.
V ten den se ozval v hamburském sídle Beiersdorfu bouřlivý jásot. Zaměstnanci místo polední pauzy i přestávek na kávu věnovali čas sledování televizní obrazovky, kde se v přímém přenosu rozhodovalo o jejich budoucnosti. Radost propukla ve chvíli, kdy padlo poslední slovo. Podíl Allianz získalo Tchibo a jeho konsorcium. Nivea tak zůstala nejen v Německu, ale dokonce v Hamburku, protože zde má ústředí také Tchibo. Zaměstnanci se hned dozvěděli, že by se nemělo propouštět a že ti z Tchiba budou mít zdarma některé kosmetické výrobky a ti z Nivey zase kávu.
Jak už vyplývá z předešlého, Tchibo a jeho partneři získali v konečném dělení podílu patřícímu skupině Allianz jen část. Dalších 10 % odkoupí rodina Claussenových, a to ve formě podílu ve společnosti Tesa, jedné z dceřinek Beiersdorfu. Přibližně stejný krajíc si odkrojí město Hamburk, které chce tímto způsobem zachovat sociální smír, konkrétně chce ochránit pracovní místa.
Ve všeobecném nadšení nad „německým” vítězstvím už nikdo neslyšel hlasy skeptiků. Tchibo je sice společností bez větších ekonomických obtížích, ale rozhodně mu chybí síla, kterou v sobě skrývá Procter & Gamble. Jedná se především o sílu udělat z Nivey skutečně světovou značku a vytáhnout Beiersdorf z evropské „vesnice”. Na druhou stranu Beiersdorf má zdravý cash flow, je bez dluhů a jeho nejsilnější stránkou je tradičně dobré postavení právě na evropském trhu, včetně zemí střední a východní Evropy.
-čzb-
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodařství.