Valná hromada SIMARu se konala 23 září. Ve shodě s výsledky jednání na červnové valné hromadě bylo hlavním tématem programu projednání novelizace stanov. Bylo přijato rozhodnutí o částečné změně či rozšíření názvu sdružení – na sdružení agentur výzkumu trhu a (také) veřejného mínění.
Druhou zásadní změnou je skutečnost, že členské agentury by rády přivítaly mezi sebou nejen další „dodavatele“ výzkumu, tedy výzkumné agentury, ale též uživatele, zadavatele výzkumů. Otevírá se tím prostor pro vstup výrobců, prodejců, bankovních a pojišťovacích ústavů, podniků služeb, reklamních agentur apod. Poznání a projednávání jejich názorů a připomínek by mohlo dále vylepšit prostředí, protože by byla daleko více slyšena i druhá strana. Protože však se jedná o sdružení výzkumců, rozhodování zůstává jen bedrech členských výzkumných agentur.
Byla diskutována i otázka členství fyzických, ale přitom nepodnikatelských osob. V této otázce se nic nezměnilo, protože členem může být i nadále jen právnická či fyzická osoba, registrovaná k podnikání.
Hlavními úkoly sdružení bude péče o další zkvalitňování oboru výzkumu trhu a veřejného mínění, zvyšování jeho image a prestiže a snaha o obranu zájmů oboru včetně rozšíření aktivit ve směru vzdělávání v oboru, spoluúčasti na různých akcích. Proto zachováváme platnost již schválených minimálních standardů kvality, které budou ve shodě se zahraničními zkušenostmi dále rozšiřovány i na další metodické oblasti a činnosti. Každá agentura bude na základě podrobných hloubkových kontrol garantovat jejich dodržování, přičemž SIMAR je schopen na základě žádosti či stížnosti realizovat speciální kontrolu a na jejím základě poskytnout osvědčení o kvalitě práce příslušné agentury.
SIMAR se bude i nadále aktivně podílet na činnosti EFAMRO (Evropské federace asociací organizací pro výzkum trhu), zejména pak na jejích aktivitách ve prospěch transparentnosti, otevřenosti a zvyšující se samoregulace výzkumu. Tyto tendence jsou v současné době rozhodující pro výzkumce nejen v Evropě, ale i v USA, Japonsku. Tím naše mezinárodní spolupráce dostává celosvětový punc. Proto je nutno daleko více a podrobněji seznamovat s problematikou výzkumu trhu a veřejného mínění veřejnost, což by mělo být cílem dalších článků.
Stanovy řeší i drobné interní změny. Byla upravena otázka zastupování členských agentur na valných hromadách, způsob volby předsednictva i délka jeho funkčního období.
– pk –