Na přelomu měsíce července a srpna byly v rámci omnibusového šetření agentury STEM/MARK zjišťovány odpovědi na tři otázky pro server Marketingové noviny.cz, týkající se automobilu Škoda Superb.
Položené otázky:
Znáte automobil zn. Škoda Superb?
Jaké z následujících značek automobilů podle Vás nejvíce konkurují Škodě Superb?
Jaké luxusní auto-limuzínu v ceně okolo 1 mil. Kč byste si zakoupil (bez uvažování současných finančních možností)?
A protože vůz tohoto typu je převážně mužskou záležitostí, podíváme se, jak dopadl průzkum právě u této části populace. Na otázku „Znáte automobil zn. Škoda Superb?“ téměř 60 % respondentů uvedlo, že zná název i podobu. Naproti tomu, 18 % respondentů název značky, ani podobu vozu neznalo. 21% respondentů zná název, ale nezná podobu. Výše znalosti klesala s přibývajícím věkem.
Graf:
Znáte automobil zn. Škoda Superb?
„Jaké z následujících značek automobilů podle Vás nejvíce konkurují Škodě Superb?“ byla otázka č. 2. Celkem mohli respondenti vybírat ze 16 různých modelů šestnácti různých značek. Nejbližší konkurenci spatřují ve voze VW Passat. Což je z pohledu VW Group možná i nepříjemné zjištění (kde je diferenciace v rámci portfolia značek koncernu?). Tyto dva vozy jsou totiž identické jak svojí velikostí, tak svým cenovým pásmem. Nutno však zdůraznit, že český trh není klíčovým trhem ani pro jeden z uvedených modelů. Vnímání (tedy realita) na zahraničních trzích může být odlišné.
Na druhé straně, dle různých prohlášeních představitelů Škoda Auto a.s., je model Superb určen převážně pro fleet. To je však VW Passat také. Převážná většina prodejů tohoto modelu (např. v Německu) jde do fleetu. Čím chce Škoda Superb přesvědčit fleet managery je otázkou, zvláště chybí-li v nabídce varianta combi. Za modelem VW Passat následoval shluk čtyř značek: Ford Mondeo, Opel Vectra, Audi 6 a Peugeot 607. Překvapivé je, že vůz Volvo 70 se umístil až konci pomyslného percepčního konkurenčního pole. Přitom je to právě Volvo (dle prohlášeních různých představitelů Škody Auto a.s.), vůči kterému by se značka Škoda měla v myslích zákazníků vymezovat.
Graf:
Jaké z následujících značek automobilů podle Vás nejvíce konkurují Škodě Superb?
V této souvislosti stojí za zmínku nedávné prohlášení Bernda Pieschetsriedera, CEO VW Group (zdroj: HN 26. 08. 2003), které se týkalo zaměření jednotlivých značek koncernu a ve kterém stojí: „…levnějším produktům z dalekého východu má konkurovat Škoda“. To je ovšem diametrální odklon od původně proklamovaného konkurenčního vymezování se vůči značce Volvo. Zdá se, že koncern nemá příliš jasno se zaměřením značky Škoda, ale také značky VW (na rozdíl od značek Seat a Audi).
Na čistě hypotetickou otázku, „Jaké luxusní auto-limuzínu v ceně okolo 1 mil. Kč byste si zakoupil (bez uvažování současných finančních možností)?“, nejvíce respondentů uvedlo, že by zakoupilo značku Ford. Na druhém místě se umístila značka VW, na třetím pak zn. Škoda. Ve věkové kategorii 30–44 let (zřejmě té, kam Superb mimo fleet míří) se však Škoda Superb umístila až na 5. – 6. místě. V kategorii 45–59 let naopak obsadila příčku první. V každém případě se zřejmě jedná o chvályhodné zjištění. Kdo by ještě před pár lety řekl, že někdo bude ochoten – i když hypoteticky – vynaložit 1 mil. Kč za nákup vozu značky Škoda. Nejméně respondentů by si naopak zakoupilo zn. Hyundai nebo Honda.
Je těžké (a ne příliš objektivní) činit na základě tří omnibusových otázek hluboké analýzy a ještě hlubší závěry. Pravda je však taková, že značka Škoda nemá příliš jasný fokus, jasnou mentální pozici (levná značka vs. seriózní manažerské vozy pro fleet vs. velké úsilí prosadit se v rámci mistrovství světa rallye/Fabia WRC vs. vymezování se vůči značce Volvo). Až čas ukáže, zda-li Škoda Superb byla výsledkem rozhodnutí vedeného trhem a zapadajícího do jasné a dlouhodobé strategie značky nebo výsledkem rozhodnutí učiněného pod tlakem vlastního firemního ega (tj. Já na TO MÁM to VELKÉ auto vyrobit).
Redakce Marketingových novin.cz děkuje společnosti STEM/MARK za uskutečněný průzkum.