Sdružení Rhodos vyhlásilo sedmý ročník národní soutěže o nejpůsobivější firemní image. Cílem soutěže je ohodnotit image jednotlivých společností a ve vybraných devatenácti oborech výroby a služeb vybrat tři firmy s nejpůsobivější image. Vedle image firem je v rámci soutěže Rhodos posuzována také image českých měst a států.
„Soutěž Rhodos chce upozornit na důležitost dobré image firem. V prostředí silné konkurence je image tím, co firmu odlišuje od konkurence a pomáhá jí získat a udržet si důvěru zákazníků. Proto by měly firmy pohlížet na image jako na svůj nejcennější majetek,“ vysvětluje Ivan Lackovič, ředitel marketingu a komunikace finanční skupiny PPF, která je generálním partnerem soutěže Rhodos.
Sedmý ročník se třemi novinkami
„Do hodnocení firem s nejpůsobivější image se letos nově zapojí také široká veřejnost, a to prostřednictvím ankety na serveru www.idnes.cz. Poprvé bude udělena prestižní cena „Modrý Rhodos“. Ta je určena firmám, které se v předchozích ročnících umístily ve svém oboru třikrát na prvním místě. Třetí novinkou je rozšíření soutěže o speciální cenu médií, která bude vyhlášena na základě hodnocení image firem z pohledu novinářů“, doplňuje Allan Gintel, předseda sdružení Rhodos.
Ve společné anketě iDNES a sdružení Rhodos mohou volit firmu s nejpůsobivější image i návštěvníci serveru www.ekonomika.idnes.cz. Firma, pro níž bude hlasovat nejvíce čtenářů iDnes, se stane vítězem v kategorii „Cena iDnes“, která bude letos v rámci soutěže Rhodos vyhlášena poprvé. Každý dvoustý hlasující získá od finanční skupiny PPF, generálního partnera sdružení Rhodos, dva lístky na Letní shakespearovské slavnosti.
Soutěž o nejpůsobivější image každoročně vyhlašuje sdružení Rhodos, které je tvořeno konsorciem společností GfK Praha, OgilvyCID a vydavatelství Economia za podpory finanční skupiny PPF.
Soutěž, do které se nikdo nehlásí
„Soutěž Rhodos o nejpůsobivější firemní image je unikátní tím, že se do ní firmy nemusí hlásit. Do hodnocení jsou automaticky zařazeny všechny společnosti, na které si v daném oboru dokáže spontánně vzpomenou nejméně třicet oslovených manažerů,“ vysvětluje Ing. Ladislav Klika z agentury GfK Praha, která je jedním z vyhlašovatelů soutěže a provádí telefonický průzkum mezi manažery.
Žebříček firem s nejpůsobivější image je sestaven na základě telefonického průzkumu, do kterého se každý rok zapojuje 500 vrcholových manažerů z náhodně vybraných firem v celé České republice. Manažeři jsou požádáni, aby spontánně jmenovali pět firem z každého oboru a ohodnotili, nakolik jmenované firmy splňují jednotlivé parametry, které nejlépe vystihují image firem v daném oboru. Výsledné pořadí jednotlivých firem je určeno na základě součtu průměrů hodnocení dosažených podle daných kritérií.
Osobnost a značka
V rámci soutěže Rhodos bude pod záštitou Tomáše Bati uspořádán odborný seminář na téma „Osobnost a značka“. Na semináři, který se uskuteční dne 20. 5. 2003 v pražském Hotelu Radisson, Štěpánská 40, vystoupí například Stanislav Bernard, Milan Knížák, Vlado Milunič, Michal Viewegh, Liběna Rochová, David Binár a Michael Šebek.
Přehled vyhlašovaných kategorií 7. ročníku soutěže Rhodos
1. Banky
2. Benzínové čerpací stanice
3. Cestovní kanceláře
4. Destiláty a likéry
5. Hypermarkety
6. Leasingové společnosti
7. Letecké společnosti
8. Minerální a stolní vody
9. Osobní automobily
10. Penzijní fondy
11. Pivovary
12. Pojišťovny
13. Přímé bankovnictví
14. Společnosti splátkového prodeje
15. Spotřební elektronika
16. Stavební spořitelny
17. Telefonní operátoři
18. Výpočetní technika
19. Výrobci mobilních telefonů
20. České město
21. Stát
RHODOS – PARAMETRY IMAGE
Hlavním cílem první fáze šetření (tzv. PILOTNÍ ŠETŘENÍ) je vybrat ty parametry (vlastnosti) firem, které jsou podle názoru manažerů pro image firmy z daného oboru nejvýznamnější. Z nabídky 25 parametrů vybírají top manažeři 5 nejdůležitějších pro každou kategorii (obor podnikání).
V každém oboru rozhodují jiné vlastnosti
Parametry firemní image se pro jednotlivé obory liší. Například pro banky jsou podle manažerů jsou rozhodujícími parametry image především důvěra a stabilita, u hypermarketů to je cenová přiměřenost a přizpůsobivost k tržním podmínkám. Pro IT firmy jsou rozhodujícími parametry image především kvalita výrobků a spolehlivost.
Vybraných pět parametrů pro každý obor pak tvoří základ hodnocení v hlavní fázi výzkumu (tzv. TEST IMAGE). Ta je realizována metodou telefonického dotazování mezi 500 top manažery firem, jež jsou vybrány podle stratifikovaného náhodného klíče z celé České republiky.
První fáze výzkumného šetření se uskutečnila začátkem roku 2003 metodou osobního dotazování. Celkem se ho zůčastnilo 50 top manažerů v Praze a blízkém okolí.
Přehled parametrů image pro hodnocené obory
BANKY
- důvěryhodnost
- finanční síla a stabilita
- spolehlivost
- solventnost
- serióznost
BENZÍNOVÉ ČERPACÍ STANICE
- cenová přiměřenost výrobků
- kvalita výrobků
- přístup ke klientům
- známost firmy
- přizpůsobivost k tržním podmínkám
CESTOVNÍ KANCELÁŘE
- spolehlivost
- cenová přiměřenost produktů
- serióznost
- přístup ke klientům
- důvěryhodnost
DESTILÁTY A LIKÉRY
- kvalita výrobků
- cenová přiměřenost výrobků
- sortiment výrobků
- tradice
- známost firmy
HYPERMARKETY
- cenová přiměřenost výrobků
- přizpůsobivost k tržním podmínkám
- kvalita výrobků
- sortiment výrobků
- přístup ke klientům
LEASINGOVÉ SPOLEČNOSTI
- cenová přiměřenost produktů
- spolehlivost
- důvěryhodnost
- přístup ke klientům
- serióznost
LETECKÉ SPOLEČNOSTI
- spolehlivost
- cenová přiměřenost produktů
- přístup ke klientům
- důvěryhodnost
- kvalifikovanost reprezentantů
MINERÁLNÍ A STOLNÍ VODY
- kvalita výrobků
- sortiment výrobků
- cenová přiměřenost výrobků
- tradice
- známost firmy
OSOBNÍ AUTOMOBILY
- spolehlivost
- cenová přiměřenost výrobků
- kvalita výrobků
- známost firmy
- inovativnost
PENZJNÍ FONDY
- důvěryhodnost
- serióznost
- spolehlivost
- solventnost
- finanční síla a stabilita
PIVOVARY
- cenová přiměřenost výrobků
- kvalita výrobků
- tradice
- sortiment výrobků
- známost firmy
POJIŠŤOVNY
- spolehlivost
- serióznost
- finanční síla a stabilita
- důvěryhodnost
- cenová přiměřenost produktů
PŘÍMÉ BANKOVNICTVÍ
- spolehlivost
- důvěryhodnost
- cenová přiměřenost produktů
- finanční síla a stabilita
- solventnost
SPLÁTKOVÝ PRODEJ
- cenová přiměřenost produktů
- serióznost
- důvěryhodnost
- přístup ke klientům
- kvalita výrobků
SPOTŘEBNÍ ELEKTRONIKA
- cenová přiměřenost výrobků
- kvalita výrobků
- spolehlivost
- sortiment výrobků
- originalita výrobků
STAVEBNÍ SPOŘITELNY
- spolehlivost
- důvěryhodnost
- serióznost
- finanční síla a stabilita
- solventnost
TELEFONNÍ OPERÁTOŘI
- cenová přiměřenost produktů
- spolehlivost
- kvalita výrobků
- známost firmy
- serióznost
VÝPOČETNÍ TECHNIKA
- kvalita výrobků
- spolehlivost
- cenová přiměřenost výrobků
- sortiment výrobků
- inovativnost
VÝROBCI MOBILNÍCH TELEFONŮ
- cenová přiměřenost výrobků
- kvalita výrobků
- spolehlivost
- sortiment výrobků
- známost firmy
Výsledky 7. ročníku soutěže Rhodos o nejpůsobivější image budou oznámeny na slavnostním ceremoniálu, který se uskuteční 28. května 2003.
– pk-