Přes 100 000 zákazníků týdně navštívilo Metropoli Zličín od jejího otevření v říjnu 2002. V průběhu prosince sem pak zavítalo rekordních 600 000 lidí. Nejnovější pražské nákupní centrum bylo v žebříčku investic do nemovitostí pořádaném časopisem Stavební žurnál vyhlášeno nejlepším nákupním centrem roku 2002. Úspěch Metropole znamená zavedení nového nákupního stylu na český maloobchodní trh.
Moderní nákupní galerie klade důraz na pestré zastoupení obchodních značek, pohodlí nakupujících a příjemné prostředí s možností odpočinku a občerstvení. Skutečnost, že během prvních deseti týdnů provozu navštívilo Metropoli přes 1,2 miliónu zákazníků, potvrzuje, že český spotřebitel nový nákupní styl přijal.
„Náš každoroční průzkum o nákupním chování Evropanů “Kde lidé nakupují” ukázal, že Češi jako jediný národ v Evropě upřednostňují nakupování ve velkých nákupních centrech před utrácením v klasických obchodech. Proto jsme podpořili myšlenku koncipovat Metropoli jako zastřešenou městskou čtvrt s několika ulicemi a náměstími,“ říká Jonathan Hallett, partner a ředitel pronájmu maloobchodních prostor poradenské firmy Cushman & Wakefield Healey & Baker, společnosti zodpovědné za pronájem tohoto nákupního centra.
Metropoli navrhl ateliér Chapman Taylor, z jehož dílny pochází také architektonický návrh nákupního centra Letňany. Ateliér se inspiroval tím nejlepším, co nabízejí centra v západní Evropě a USA, a na základě toho vytvořil model pro moderního nakupování v zemích střední a východní Evropy. Dnes představuje Metropole Zličín se svými 35 000 m2 čisté prodejní plochy a 80 obchody největší zastřešenou nákupní galerii v České republice.
„V současné době je pro Českou republiku stále charakteristický nedostatek kvalitních prodejních prostor. Zájem ze strany nájemců o nově vybudované prostory byl proto vysoký a veškerá nabídnutá plocha byla pronajata tři měsíce před otevřením. V Čechách dnes máme asi 50 m čtverečních prodejní plochy na 1 000 obyvatel, zatímco evropský průměr se pohybuje okolo 150 m2. Jsme tedy na jedné třetině evropského standardu a investoři i obchodníci zde cítí obrovský potenciál,“ říká Jonathan Hallett z C&W/H&B.
„Třemi hlavními faktory zvažovanými obchodníky před vstupem na trh v dané lokalitě jsou strategická poloha místa a jeho snadná dostupnost, velikost projektu a skladba dalších nájemců. Metropole vítězí ve všech třech kritériích,“ říká Hallett.
Metropole Zličín je situovaná 9 km západně od centra hlavního města přímo vedle dálnice na Plzeň, má rychlé spojení metrem (stanici Zličín spojuje s nákupním centrem zastřešený chodník) a do okolních hustě obydlených čtvrtí jezdí pravidelné autobusové linky. Čistá prodejní plocha 35 000 m2 (a celková plocha k pronájmu 44 000 m2) s perspektivou rychlé výstavby dalších prostor v rámci druhé fáze projektu splňují podmínku druhou. A zastoupení maloobchodů ve fázi I je vnímáno jako v současnosti nejlepší mix módních značek v České republice, který se navíc rozroste v rámci fáze II.
Respektováním náročných požadavků zahraničních obchodních řetězců se C&W / H&B podařilo přilákat do Metropole řadu světových značek, které doposud v České republice vůbec zastoupeny nebyly. Čeští spotřebitelé tak dnes mohou nakupovat u Ecco, Electro World, Camaieu, Tatuum, Solar, Extyn, Sinequanone, Reserved, Fubu a Accessorize. První českou prodejnu otevře v Metropoli v březnu i v poslední dekádě světově nejúspěšnější módní maloobchodní řetězec H&M.
„Těší nás také rozhodnutí některých dalších značek expandovat mimo hlavní pražskou obchodní třídu Na Příkopě. Na Zličíně svoji první českou prodejní jednotku mimo centrum hlavního města otevřeli Mango, MDC, Tie Rack, Vero Moda, Mexx, Sephora a M&S,“ vypočítává Jonathan Hallett a dodává: „Metropole Zličín však není jen výsadou zahraničních firem. Zastoupena je tu také řada českých značek jako například Klenoty AURUM, Kenvelo, Bontonland, Albi, Pietro Filipi, Sportissimo, Komodo a další.“
Dušan Mrosek, majitel franšízy Marks & Spencer v České republice a na Slovensku, vysvětluje rozhodnutí otevřít prodejnu v Metropoli slovy: „Sledujeme měnící se trendy v nakupování a snažíme se vyhovět přání moderního zákazníka, který dnes směřuje své nákupy mimo městská centra. Pro Metropoli Zličín mluvily silné argumenty – její strategická poloha, obliba u zákazníků a silná spádová oblast. Čísla za první měsíce provozu dokládají správnost našeho rozhodnutí.“
Další možnosti čekají obchodníky i klienty v průběhu letošního roku, kdy Portland Trust, majitel a developer Metropole, zahájí výstavbu druhé části projektu. Ta nabídne k pronájmu dalších 20 000 m2 plochy. V druhé fázi se počítá s více než padesáti prodejnami.
Robert Neale z Portland Trust přibližuje plány investora: „Na rozdíl od první fáze, ve které jsou kromě Electro Worldu zastoupeny především módní oděvní značky, nabídne druhá část klientům zboží pro zařízení interiérů, knihkupectví, supermarket a také první mezinárodní obchodní dům v zemi.“
Jonathan Hallett z C&W H&B doplňuje: „Kromě toho bude zastoupena řada služeb jako například banka, čistírna oděvů, opravna obuvi. Průzkumy také ukázaly, že Češi tyto služby v místě nákupu vyžadují podstatně důrazněji než například spotřebitelé ve Velké Británii. Souvisí to s jejich zájmem vyřídit vše pod jednou střechou. Probíhající jednání s potenciálními nájemci z řad českých i mezinárodních subjektů ukazují na neopadající silný zájem o Metropoli Zličín.“
Celková prodejní plocha v nákupních centrech v České republice aktuálně činí 800 000 m2. V roce 2002 u nás bylo zastoupeno 145 zahraničních maloobchodních řetězců. C&W / H&B očekává, že se jejich počet v nadcházejících pěti letech více než zdvojnásobí. Podle studie “Cross Border Retail Study” zpracované touto poradenskou firmou vykáže Česká republika v kategorii vstupu zahraničních retailerů na lokální trh nejrychlejší růst v Evropě.
S ohledem na stoupající náročnost českých zákazníků a rostoucí kupní sílu populace se počítá s pokračováním výstavby nákupních center v celé zemi.
Zdroj: Cushman & Wakefield Healey & Baker