Podle společnosti INCOMA Research dosáhl v r.2002 celkový obrat deseti největších obchodních řetězců 192 mld. Kč a vzrostl proti r.2001 o 13 mld. Kč. Tržní podíl TOP10 v rychloobrátkovém zboží již podle odhadu INCOMA přesáhl 50%.
Vývoj obratu TOP10 potvrdil dosavadní trendy. Růst řetězců se zpomaluje (zatímco v r.2001 vzrostl celkový obrat TOP10 o 25 mld. Kč, v r.2002 to bylo jen o 13 mld. Kč). Tempo růstu obratu TOP10 tak klesá již třetím rokem. Postupnou krystalizaci maloobchodního trhu dokládá i stabilizace žebříčku, kde nedošlo téměř k žádným přesunům v pořadí firem.
První místo žebříčku patří i letos společnosti Makro Cash&Carry, druhý je Ahold (provozující řetězce Hypernova a Albert), na třetím je skupina Rewe (supermarkety Billa a diskonty Penny Market), na čtvrtém místě jsou hypermarkety Kaufland. Jako pátý se umístil řetězec Tesco (hypermarkety a obchodní domy), šestá je skupina Tengelmann (řetězce Plus Discount a OBI), na sedmém místě je Globus (hypermarkety a hobbymarkety), následují řetězce Delvita a Carrefour. Na desátém místě se letos umístil Spar ČR (hypermarkety Interspar a velkoobchod Spar Šumava), který se tak poprvé dostal do první desítky českého obchodu. Pořadí v žebříčku se tedy od roku 2001 změnilo jen na desátém místě.
Tabulka TOP10 obchodních řetězců v ČR
Největší obchodní skupiny v ČR | |||
Pořadí | Firma / skupina | 2001 | 2002 |
1. | Makro Cash&Carry ČR, s.r.o. | 32,0 | 33,9 |
2. | Ahold Czech Republic, a.s. | 29,6 | 32,0* |
3. | REWE ČR | 21,3* | 22,2* |
| Billa | 8,8* | 9,0* |
| Penny Market | 12,3 | 13,2 |
4. | Kaufland, v.o.s. | 18,0* | 21,0* |
5. | Tesco Stores ČR, s.r.o. | 16,8* | 19,0* |
6. | Tengelmann ČR | 15,4* | 16,9* |
| Plus Discount | 9,9 | 11,3 |
| OBI | 5,4* | 5,6* |
7. | Globus ČR, k.s. | 15,3 | 16,4 |
8. | Delvita, a.s. | 11,5* | 11,2* |
9. | Carrefour ČR, s.r.o. | 10,5* | 11,0* |
10. | Spar ČR (Spar Česká obchodní, Spar Šumava) | 6,8* | 8,7* |
1.-10. | CELKEM | 177,3* | 192,2* |
Údaje o obratu vycházejí z předběžných obchodních výsledků.
* – odhad INCOMA Research
Graf:
Vývoje obratu TOP10
Pramen: INCOMA Research / Retail Market Monitor
Více informací: skala@incoma.cz