V porovnání s předchozími lety lidé utrácejí relativně více peněz za domácí elektrospotřebiče, relativně méně za spotřební elektroniku, přičemž celkový meziroční nárůst výdajů činí přibližně 2%. Většina sledovaných výrobkových skupin v první polovině roku 2002 vykázala meziroční pokles v hodnotě prodeje; což souvisí s meziročním poklesem cen zejména v oblasti spotřební elektroniky, v závěru letošního roku však přišlo oživení. Většina specializovaných řetězců v souvislosti se vstupem společnosti Electro World na český trh reagovala promočními prodeji právě v oblasti hnědé techniky. Výjimku tvoří některé relativně nové produktové kategorie, např. zastřihovače vlasů a zubní hygiena, jejichž váha je však na celkovém trhu minimální.
Pokud jde o distribuci elektrosortimentu, téměř dvě třetiny provozoven prodávajících elektrospotřebiče stále patří mezi specializované elektroprodejny a jejich podíl na obratu v 1.pol.2002 byl okolo 80 %. Od roku 1996 na trhu výrazně vzrostla váha kuchyňských studií a prodejen nábytku, které z elektrosortimentu prodávají především vestavné velké domácí spotřebiče. Kromě toho se na trhu v uplynulých letech celkově zvýšila váha prodejen s prodejní plochou nad 100m2.
Reprezentativní spotřebitelský výzkum „ELEKTRO 2002“ společností GfK Praha a INCOMA Research kromě jiného prokázal, že hlavními sortimenty, za které zákazníci utratí nejvíce peněz, zůstávají bílá technika a spotřební elektronika. Projevilo se také, že nákup elektrosortimentu je do značné míry plánovaná záležitost – nákupy plánují více než dvě třetiny dotázaných, zatímco téměř třetina respondentů přiznává jistou impulsnost ve svém nákupním chování.
Při výběru konkrétního přístroje hrají celkově největší roli především technické parametry a cena, i když ani váha ostatních faktorů není zanedbatelná a šance ovlivnit zákazníka přímo v prodejně nejsou malé.
Nejnavštěvovanějšími prodejnami jsou Okay, Datart a ETA mezi elektrospecialisty, mezi širokosortimentními řetězci potom Hypernova, Makro a Tesco hypermarket.