Výzkum trhu

Situace v exportu (2.)

 

align=justify>Již pošesté odpovídalo 250 významných českých exportních firem na dotazy v rámci Exportního výzkumu DHL, který pro DHL realizovala formou telefonického dotazování společnost GfK Praha ve dnech 30. 9 – 8. 10. 2002.

Podmínky pro export se za poslední rok, podle nejčastějšího vyjádření exportérů, nezměnily. O tom je přesvědčena více než polovina našich exportérů. Exportérů, kteří se domnívají, že se podmínky změnily, je 40 %. Z tohoto počtu je sedm z deseti přesvědčeno o tom, že se změnily k horšímu. Navzdory tomuto hodnocení změn si téměř polovina všech dotázaných exportérů myslí, že podmínky exportu z České republiky jsou dobré. Stejný počet je však přesvědčen o opaku.

Hodnocení informovanosti o podpoře exportu je dlouhodobě stabilní s tím, že si většina exportérů myslí, že je o programech na podporu exportu dostatečně informována. Jak meziroční, tak pololetní srovnání však ukázalo mírné zhoršení. Lepší informovanost přitom převládá mezi exportními firmami z Čech.

Programy podpory exportu jsou našimi exportéry nyní hodnoceny výrazně lépe než např. před třemi lety (podzim 1999), kdy je za nedostatečné označilo více než sedm z deseti tehdy dotázaných exportérů. Nyní jsou třetinou hodnoceny jako dostačující, avšak třetinou stále jako nedostačující. Nejčastěji reprezentanti exportních firem žádají programy zaměřené na financování exportu, obecné informace a výchovu manažerů, dále pojištění (rizik) exportu a programy směřující ke zjednodušení celních procedur a cel obecně.

Sedm z deseti exportních firem se připravuje na vstup České republiky do EU. V pololetním srovnání je jejich počet mírně nižší, což může znamenat, že některé firmy již své přípravy dokončily (nebo, že tolik příprav není zapotřebí). Nejčastěji se firmy připravují prostřednictvím vyřizování certifikací a slaďováním norem a legislativy se zeměmi EU.

Euro a především jeho cena nepředstavuje pro naše exportéry problém. Třetina z dotázaných neočekává po jeho zavedení žádné ovlivnění jejich exportních aktivit. Předpovídají-li exportéři nějaký vliv Eura na jejich obchodování, pak častěji pozitivní. Na jaře tohoto roku očekávali exportéři nejčastěji hodnotu kurzu koruny k Euru v rozmezí 30,00 Kč – 30,40 Kč za jedno Euro. Dle kurzovního lístku ČNB k 31. 10. 2002 byl kurz koruny vůči Euru 30,79 za jedno Euro. Exportéři se tedy ve svých odhadech nemýlili. Nyní očekávají, že na jaře roku 2003 bude k dostání jedno Euro za 30,01 Kč.

Vstup ČR do EU obchodování našich exportérů téměř nijak neovlivní. O tom je přesvědčena více než polovina z nich. Z těch, kteří změny očekávají, pak o něco více než čtvrtina tvrdí, že jejich zahraniční obchody vzrostou. Jejich případná negativní očekávání jsou založena na pocitu, že ekonomická situace jejich firem se zhoršila. Zatímco ve srovnatelném období loňského roku hodnotilo ekonomickou situaci (rok před tímto hodnocením) jako lepší polovina firem, při nynějším měření to byla již jen třetina.

České firmy se také začaly, z hlediska pomoci exportu vlastní firmy, více spoléhat samy na sebe než na pomoc druhých. Proto uváděly jako faktory, které nejvíce pomohly růstu exportu jejich firem, zejména vlastní úsilí, investice obecně a do nových technologií a další zkvalitňování produkce. Mezi nejčastěji uváděnými faktory, které by napomohly českému exportu jako celku, figuroval slabší kurz koruny, lepší činnost státu a další vnitřní úspory v činnosti firem. To může být také důvodem, proč exportéři již tolik neusilují o zahraniční investice. Ve srovnání s podzimem 2001 se o 10 procentních bodů snížil počet těch, kteří aktivně usilují o zahraniční investice a nyní o ně usiluje o něco více než čtvrtina exportních firem.

Oproti svým konkurentům ze (zejména) západní Evropy mají naši vývozci stále výhodu v ceně našeho zboží. České výrobky jsou také více než v minulosti vnímány jako výrobky tradiční. Naopak stále se našim exportérům nedaří změnit image českého zboží v oblasti technické a technologické vyspělosti výrobků a také v jejich kvalitě.

  

Doplňkové tabulky

 

Tabulka 1:
Změnily se, podle Vás, v posledním roce podmínky pro export z ČR?
škála %
rozhodně ano 19%
spíše ano 21%
spíše ne 34%
rozhodně ne 22%
nevím 4%

 

Tabulka 2:
A můžete mi říci, jak se tyto podmínky změnily? Změnily se…
škála %
výrazně k lepšímu 4%
spíše k lepšímu 19%
spíše k horšímu 52%
výrazně k horšímu 24%
nevím 2%

 

Tabulka 3:
Jak byste hodnotil(a) programy na podporu exportu z ČR?
škála %
plně dostačující 5%
spíše dostačující 28%
spíše nedostačující 26%
zcela nedostačující 8%
nevím 33%

 

Tabulka 4: 
Připravuje se Vaše firma nějak na vstup ČR do EU?
škála %
ano 71%
ne 29%

 

Tabulka 5:
Domníváte se, že zavedení Eura bude mít na Vaše obchodování dopad…
škála %
rozhodně pozitivní 11%
spíše pozitivní 30%
neutrální 38%
spíše negativní 10%
rozhodně negativní 3%
nevím 8%

 

Tabulka 6: 
Jaký očekáváte kurz koruny vůči Euru za 6. měsíců? Tedy, kolik korun bude třeba zaplatit za 1 Euro?
kategorie očekávaného kurzu koruny vůči Euru %
28,00 – 28,40 Kč 10%
29,00 – 29,40 Kč 15%
29,50 – 29,90 Kč 7%
30,00 – 30,40 Kč 32%
31,00 – 31,40 Kč 10%
nevím 13%

 

Tabulka 7:
Myslíte si, že vstup ČR do EU nějak ovlivní Vaše zahraniční obchody? Jestliže ano, pak vaše obchody…
škála %
výrazně poklesnou 3%
trochu poklesnou 11%
zůstanou stejné 54%
trochu vzrostou 24%
výrazně vzrostou 4%
nevím 4%

 

Tabulka 8: 
Co pomohlo exportu Vaší firmy v průběhu posledního roku?
faktory, které pomohly růstu exportu %
vlastní úsilí 15%
investice, nové technoliogie 14%
zkvalitnění produktů a nové produkty 12%
osobní kontakt 10%
zkvalitnění spolupráce 7%
renomé firmy 4%
nové kontakty 4%
nové trhy 4%
dlouholetá spolupráce 3%
dokončení certifikací 2%
kurz koruny 1%
nic 3%
jiné 6%
nevím, bez odpovědi 25%

 

Tabulka 9: 
Vnímání českých výrobků na zahraničních trzích – průměrné známky
výroky známka
České výrobky jsou v zahraničí vnímány jako cenově přístupné. 1,73
České zboží má na zahraničním trhu dlouholetou tradici. 1,89
Výrobky z ČR mají v zahraničí dobré jméno. 1,97
České výrobky jsou v zahraniční vnímány jako kvalitní. 2,25
Jde o výrobky na špičkové technické a technologické úrovni. 2,41

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!