Management

Prioritou evropských finančních ředitelů jsou náklady na procurement a daňové plánování

Nová studie společnosti PricewaterhouseCoopers o snižování nákladů a strategiích nakupování (procurementu) ukázala, že finanční ředitelé považují za nejvyšší prioritu daňové plánování. Podle průzkumu, jehož se zúčastnilo téměř 600 finančních ředitelů z celého světa, je daňové plánování čtvrtým nejdůležitějším opatřením pro snížení nákladů. Více než polovina evropských finančních ředitelů pak považuje řízení vztahů s dodavateli za vhodnou metodu snižování daňových a celních odvodů.

Přestože však je 80 % evropských společností přesvědčeno, že dobré daňové plánování může jako součást strategie snižování nákladů přinést velké úspory, není tento záměr často realizován v praxi. Pouze 11 % evropských společností zahrnulo daňové plánování do své procurementové strategie. Evropské podniky tak zaostávají za Kanadou, kde takto jedná 33 % společností, i Spojenými státy (21 %), navzdory tomu, že 63 % z nich považuje nákup zboží za klíčovou oblast strategie snižování nákladů.

Monika Diekert, partnerka v oddělení Daňových a právních služeb společnosti PricewaterhouseCoopers, vysvětluje:

„Velký zájem o procurement se projevil také tím, že finanční ředitelé chtějí vědět, za co a u koho jejich podniky utrácejí peníze – přes 80 % dotázaných společností označilo analýzu výdajů za klíčové opatření.“

Průzkum zároveň ukázal, že společnosti se nevěnují daňovým aspektům svých výdajů tak důkladně, jak by mohly. V praxi se běžně setkáváme s tím, že společnosti zaměňují sazby DPH, přeplácejí clo nebo prostě používají špatné postupy pro identifikaci daňových odpočtů a uplatnění nároků na vrácení daňových přeplatků.“

Odborníci společnosti PricewaterhouseCoopers na oblast procurementu se domnívají, že daňové úspory dosažené důkladnou analýzou výdajů jsou jen začátkem úspěchu. Společnosti usilující o dosažení trvalých úspor a větší efektivity prostřednictvím lepších strategií nákupu mohou rovněž zabránit zdanění takto realizovaných úspor, mohou optimalizovat hotovostní toky související s DPH nebo minimalizovat náklady na cla.

Ondřej Klofáč, senior manažer v oddělení Daňových a právních služeb společnosti PricewaterhouseCoopers, dodal:

„Naše vlastní zkušenosti s projekty dodavatelských řetězců ukazují, že nákupní oddělení často nedostatečně komunikují s daňovými odděleními. Z výsledků průzkumu vyplývá, že finanční ředitelé považují optimalizaci daní za důležitý nástroj snižování nákladů, často dokonce za důležitější, než jsou standardní strategie jako snižování bonusů nebo počtu zaměstnanců. Vnitropodnikové daňové týmy mají velkou příležitost významně podpořit optimalizaci procurementu a zajistit, aby více podnikatelů pochopilo výhody, které může daňové plánování přinést.“

Hlavní zjištění průzkumu společnosti PricewaterhouseCoopers

Kolik finančních ředitelů se domnívá, že dobré daňové plánování může jako součást strategie snižování nákladů přinést velké úspory?

Celosvětově 87 %, 90 % ve Francii, 81 % v Belgii, 78 % v Německu, 76 % ve Velké Británii, 70 % v Nizozemí.

Kolik finančních ředitelů věří, že řízení vztahu s dodavateli za účelem snížení daní a cla je důležitým prostředkem zastavení poklesu výkonu podniku?

Celosvětově 57 %, 66 % ve Velké Británii, 60 % ve Francii, 59 % v Belgii, 42 % v Německu 32 % v Nizozemí.

Je daňové plánování součástí vašich nákupních strategií?

Kladné odpovědi: jen 8 % společností ve Francii, 12 % v Německu a Nizozemí, 13 % v Belgii a 16 % ve Velké Británii.
Kanada je jedinou zemí, kde je daňové plánování ve větší míře součástí procurementu (33 %) a také u amerických společností existuje dvakrát větší pravděpodobnost než u evropských, že při nákupech použijí daňové plánování (21 %).

Jak důležité je přemístění vašeho podniku do jiné země z daňových důvodů?

Ve snaze o přemístění jsou nejaktivnější francouzské společnosti (24 %), následovány Německem (18 %), Belgií (15 %), Velkou Británií a Nizozemím (v obou případech 14 %).

Provedla vaše společnost v posledním roce ocenění svého nehmotného majetku?

Velká Británie (46 %), Kanada (45 %) a Severní Amerika (41 %) provádějí ocenění nejčastěji.
Francie (18 %) dopadla nejhůře, o něco lépe na tom jsou Německo (22 %), Belgie (23 %) a Nizozemí (30 %).

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!