Dne 16. září 2002 byl ukončen sběr dat již VII. vlny projektu Trade Business Barometer. Jedná se o indikátor, shromažďující názory vrcholového managementu a podnikatelů (Decision Makers) z odvětví obchodu.
Cílem výzkumu byla analýza situace v odvětví ve třetím čtvrtletí a očekávaná situace v posledním čtvrtletí tohoto roku. Výsledky třetího čtvrtletí samozřejmě zaznamenaly dopady katastrofálních povodní v České republice.
Výsledky VII. vlny projektu Trade Business Barometer:
- Minulé čtvrtletí bylo v odvětví obchodu méně příznivé pro zaměstnance, poklesl přírůstek mzdových prostředků a počet pracovníků. Zvýšila se šíře nabízeného sortimentu.
- Celkem 56 % manažerů a podnikatelů oceňuje současnou hospodářskou situaci jako mírně se zhoršující. Dlouhodobě se toto hodnocení pohybovalo mezi 8 –20 %.
- Obrat přitom v odvětví obchodu ve třetím čtvrtletí roku 2002 dále rostl. Celkem 18 % podnikatelů a manažerů z odvětví obchodu a ze sektoru ubytování a pohostinství zařadilo obratový růst ve svých firmách mezi 5-10 %. Růst byl ale nižší, než se očekávalo při predikci druhého čtvrtletí. Na obrat přitom působilo současně několik nečekaných vlivů. Na jedné straně došlo k předzásobení zbožím denní potřeby před katastrofálními záplavami, pak se prodej zpomalil. Po záplavách rostly výkony, zejména u drogistických sortimentů. V současnosti se již začíná projevovat vlna nového vybavení u domácností, které nahrazují zničené předměty dlouhodobé spotřeby a silné oživení u stavebních potřeb. Silný pokles obratu se projevil samozřejmě u hotelů a pohostinství v postižených oblastech.
- Důvěra ve vývoj v národním hospodářství pro 4. čtvrtletí tohoto roku stále klesá. Převažují očekávání, charakterizující vývoj ve 4. čtvrtletí jako mírně zhoršený (52 %). Pouze 16 % respondentů očekává mírné zlepšení vývoje hospodářské situace v ČR.
- Asi polovina respondentů podnikatelů a manažerů očekává do konce roku obratový růst ve svých firmách, nejčastěji o 5 – 10 procent. Necelých 30 % podnikatelů a manažerů však obratový růst neočekává.
- V posledním čtvrtletí tohoto roku se plánuje výrazné snížení růstu mzdových prostředků, který doprovází posilující koruna. Růst mzdových prostředků na 4. čtvrtletí plánuje jen 17 % společností. Růst počtu pracovníků se předpokládá jen výjimečně. V odvětví ve 4. čtvrtletí neporoste významněji průměrná mzda, zvýšení počtu pracovníků se bude týkat méně kvalifikované pracovní síly, zástupů za dovolenou, apod.
- Mění se názory managementu na jednotlivé zdroje růstu a podnikovou strategii. Rozhodující aktivity jsou směrovány do rozšíření a prohloubení nabídky sortimentu a služeb a rozvoje informačních systémů. Kvalifikace personálu, která v preferencích trvale vedla, byla odsunuta až na třetí pozici.
- Vysoké daňové zatížení, nedostatečně kvalifikovaná pracovní síla a nekalá konkurence jsou tři rozhodující problémy v odvětví, které trápí spíše obchodníky, než oblast hotelnictví a pohostinství.
- V poslední čtvrtletí tohoto roku plánuje pouze 6 % firem akvizici do jiné obchodní společnosti. Naopak ale více než 13 % společností očekává, že k nim kapitálově vstoupí jiná obchodní společnost.
Business Future Index (BFI)
Investment Future Index (IFI)
BFI Index (Business Future Index, Index budoucích obchodů) představuje očekávání podnikatelů a manažerů pro čtvrté čtvrtletí tohoto roku. Hodnota indexu se rapidně snížila na 103 bodů. Pokles optimismu je zřetelný a je generován zejména poklesem očekávaného obratového růstu. Ve čtvrtém čtvrtletí bude podnikání v odvětví méně příznivé.
IFI Index (Investment Future Index, Index budoucích investic) je vytvářen z názorů na alokaci investic a finančních prostředků v jednotlivých firmách ve čtvrtém čtvrtletí roku 2002. Index rovněž poklesl na úroveň 122 bodů. Mírný pokles indexu potvrzuje spíše pesimistický pohled na investování v odvětví obchodu ve čtvrtém čtvrtletí roku 2002.
Metodika výzkumu
Výzkum probíhá kontinuálně, čtvrtletně a pouze prostřednictvím internetu (CAWI). Respondenti jsou vybíráni náhodně z databáze ekonomických subjektů České republiky. Osloveno bylo téměř 500 manažerů a podnikatelů z ČR. Vzorek respektoval následující výběrová kritéria:
- předmět činnosti (obchodní činnost, stravování, ubytování, výrobní firmy prodávající spotřební zboží na vnitřní trh)
- speciální formy obchodování – přímý prodej, zásilkový obchod
- regiony v České republice (nové kraje)
- vlastnická forma (privátní, družstevní, fyzická osoba, apod.)
- velikostní a typová struktura obchodu.
Vícé informací : tbb@gfk.cz