Čerstvost a kvalita potravin jsou podle názoru českých zákazníků klíčovým faktorem při rozhodování o výběru prodejny rychloobrátkového zboží. Maloobchodníci jsou přitom nakupujícími kritizováni, že nevěnují dostatečný důraz prezentaci zboží a skladbě čerstvého sortimentu. Zejména řetězcové prodejny se podle výzkumů realizovaných mezi nakupujícími potýkají s problémy s personálem a s neosobním přístupem k zákazníkovi. Většina kategorií čerstvého zboží je tak v ČR stále ještě nejčastěji nakupována mimo velké moderní prodejny, především ve specializovaných prodejnách s obsluhou. Nezávislé prodejny zatím vítězí zejména v sortimentu masa a uzenin. Specializované prodejny v tomto případě uvádí jako hlavní nákupní místo 33% českých domácností (viz Shopping Monitor 2001/02, GfK Praha a INCOMA Research).
Velké obchodní řetězce i menší nezávislí obchodníci v této etapě rozvoje českého trhu považují další zkvalitnění nabídky čerstvých potravin za jednu z největších rozvojových příležitostí. Firmy ze skupiny INCOMA, specializované na maloobchod, se tomuto trendu snaží vyjít vstříc a uvádějí na trh nové produkty, podporující rozvoj prodeje a marketingu čerstvého zboží.
INCOMA Research, člen světové výzkumné sítě GfK, přichází na trh s novou multiklientskou studií Shopping Insights 2002: Fresh Food 2002. Tento projekt, založený na kvalitativním výzkumu (na skupinových diskusích a hloubkových rozhovorech s nakupujícími čerstvých potravin), přináší první ucelený hloubkový pohled na tento segment maloobchodního trhu. Studie, která je určena pro obchodní řetězce i dodavatele čerstvých potravin, přináší mj. odpovědi na tyto otázky:
- Jak spotřebitelé chápou pojem čerstvosti?
- Které potraviny vnímají jako čerstvé a které ne?
- Co nakupující považují za projev čerstvosti u vybraných druhů potravin?
- Do jaké míry je pro ně důležitý původ čerstvých potravin?
- Jak jsou podstatné informace o kontrole kvality čerstvých potravin?
- Kde a proč nakupují zákazníci čerstvé potraviny nejraději?
- K jakým zlepšením by z pohledu nakupujících mělo dojít při prodeji čerstvých potravin (v různých typech prodejen)?
- Znají zákazníci výrobce či dodavatele čerstvých potravin? Nakolik je pro ně informace o výrobci a dodavateli důležitá?
Detailnější údaje o výzkumu jsou k dispozici na
http://shop.incoma.cz/listofsurveys/shoppinginsights2002_food.asp
Poradenská firma INCOMA Consult věnuje problematice čerstvých potravin třetí ze série specializovaných konferencí Retail in Detail. Konference se pod názvem Fresh Food 2002 uskuteční dne 8. 10. 2002 v hotelu Holiday Inn Prague Congress Centre. Obdobně jako při předchozích odborných setkání tohoto typu jde o formát specializované konference. Její účastníci mají možnost získat vysoce kvalitní informace od špičkových řečníků v přehledné a koncentrované podobě během jediného odpoledne. Na konferenci vystoupí např. zástupci společností Ahold, Bonduelle, Hortim, Oima či Tibett and Britten. Konference se koná s podporou generálního partnera, firmy TetraPak.
Podrobné informace o konferenci jsou k dispozici na www.retail21.cz/retailindetail
Podrobnější informace o výzkumu i o konferenci je připraven podat T. Krásný (e-mail: krasny@incoma.cz).