U německých spotřebitelů jsme opět mohli pocítit závan optimismu. Navzdory neutuchající diskuzi o vysoké nezaměstnanosti, insolventnosti firem a turbulencích na mezinárodních akciových trzích si spotřebitelé myslí, že období hospodářské recese v Německu končí. K tomuto výsledku dospěla GfK Marktforschung ve své studii, provedené na objednání Komise EU ke spotřebitelskému klimatu v červenci 2002.
O téměř čtyři body se zvýšil indikátor očekávání konjunktury, kterým se měří hodnocení budoucího konjunkturálního vývoje v Německu ze strany spotřebitelů. Momentálně se tento indikátor čítající 12 bodů nachází v pozitivní oblasti, tzn., že překračuje dlouhodobou průměrnou hodnotu.
Mírné zlepšení v oblasti pořizování zboží dlouhodobé spotřeby
V posledních měsících se spotřebitelé v oblasti pořizování zboží dlouhodobé spotřeby drželi výrazně zpátky. Ale i zde, jak se zdá, nastává obrat: tento indikátor v červenci zaznamenal nárůst ve výši 6,4, který kompenzoval téměř dokonale minusovou hodnotu přetrvávající v květnu a červnu. V současné době tento indikátor činí 42,5 bodů. Byl tím v prvé řadě zastaven prudký pokles trvající od října roku 2001. Ve víceletém srovnání je však uvedená hodnota stále ještě nezvykle nízká. Důvody pro ozdravný trend zaznamenávaný v současné době je třeba nejspíš hledat za prvé v očekávání nárůstu konjunktury a vyšších příjmů a za druhé zde působí stabilní ceny jako podpůrný faktor. Kromě toho se u spotřebitelů stále více vytrácejí subjektivní pocity, že s eurem došlo k navyšování cen.
Silné hospodářství, vyšší mzdy
Pozitivní naladění směrem k očekávání konjunktury koreluje s očekáváním občanů, že stoupnou platy. V červenci vzrostl indikátor, monitorující očekávání občanů v oblasti příjmů, o 4,5 bodu na celkových 7,7 bodu. Nebezpečí, že opět sklouzne do minusových hodnot, jako tomu bylo od října 2001 do května až června 2002, je pravděpodobně zažehnáno. Poněvadž též v květnu a červnu byl již naměřen lehký nárůst, je nutno vycházet z toho, že se již jedná o mírně stoupající trend. Důvodem pro klíčící optimismus by mohla být rozhodnutí o mzdových tarifech v posledních týdnech, která těm, jichž se týkají, přinesou více peněz do peněženek. Lze se domnívat, že pozitivní tendence je navíc zajištěna mimořádně vysokou stabilitou cen, která podporuje kupní sílu příjmů.
Ukazatelé stabilizace spotřebitelského klimatu si stojí dobře
Na základě lepšího obrazu nálady spotřebitelů oproti předchozímu měsíci vypadají ukazatelé stabilizace spotřebitelského klimatu dobře. V srpnu by se měl indikátor oproti červenci výhledově ještě snížit o minimálně 0,2 body na celkem 7,5 bodu. Pokud by se mělo optimistické naladění udržet i v následujících měsících, můžeme očekávat, že indikátor spotřebitelského klimatu zase pomalu začne stoupat. Počítá se s tím, že impulsy spotřeby domácností však budou navzdory oživení působit na konjunkturu v Německu spíše umírněně.
Informace o studii
Výsledky pocházejí ze studie „GFK-Wirtschaftsdienst Konsum- und Sparklima“, která byla publikována GfK Marktforschung. Zakládají se na měsíčních spotřebitelských interview, provedených na zakázku Komise EU. V první polovině července roku 2002 byli turnusově dotazováni respondenti z reprezentativního vzorku 2 000 osob kromě jiného na to, jak hodnotí celkovou hospodářskou situaci, jaké očekávají příjmy a jak se staví k pořizování předmětů dlouhodobé spotřeby. Indikátor je publikován v neupravené a upravené formě. První přímo odráží čistě jen výsledky dotazování, upravený indikátor ukazuje po eliminaci náhodných a sezónních výkyvů trend spolu s principiálním průběhem konjunktury.
Definice
Očekávání příjmů
K tomuto indikátoru se váže následující otázka pokládaná spotřebitelům: „Jak se – podle vašeho názoru – bude vyvíjet finanční situace ve vaší domácnosti v příštích dvanácti měsících?“ (bude se zlepšovat – zůstane stejná – zhorší se)
Očekávání konjunktury
K tomuto indikátoru se váže následující otázka pokládaná spotřebitelům: „Co si myslíte, jak se bude v příštích dvanácti měsících obecně vyvíjet ekonomická situace?“ (bude se zlepšovat – zůstane stejná – zhorší se)
Zájem pořizovat si spotřební zboží dlouhodobé spotřeby
K tomuto indikátoru se váže následující otázka pokládaná spotřebitelům: „Myslíte si, že by v nynější době bylo rozumné pořizovat si nákladnější zboží dlouhodobé spotřeby?“ (je příznivá doba – doba není příznivá ani nepříznivá – doba je nepříznivá)