Výzkum trhu

Hypermarkety a drogistické řetězce jsou ve vratké rovnováze

Maloobchodní trh s drogerií a parfumerií se ve srovnání s loňským rokem ještě více zkoncentroval. Podle výzkumu DROGERIE 2002 realizovaného společnostmi INCOMA Research a GfK Praha se v roce 2001 tržní podíl řetězců zvýšil o 12% a dosáhl úrovně 65%, především díky širokosortimenntím sítím. Obrat patnácti největších distributorů přitom pokrývá více než polovinu trhu. Jsou mezi nimi jak širokosortimentní řetězce (Makro, Ahold, Rewe s prodejnami Penny Market a Billa, Kaufland, Tesco, Delvita a Globus), tak specialisované drogistické řetězce (dm drogerie markt, droxi, Rossmann a nákupní aliance Teta drogerie sdružená kolem velkoobchodu P.K. Solvent).

Reprezentativní spotřebitelské šetření realizované v rámci projektu DROGERIE 2002 ukázalo, že výrazná změna v nákupním chování českých zákazníků se projevila i na trhu drogerie a kosmetiky. Po šesti letech expanze hypermarketů se právě tento formát poprvé stal hlavním nákupním místem tohoto sortimentu a 28% českých zákazníků jej uvádí jako své hlavní nákupní místo drogerie. Naopak preference pro ostatní typy prodejen klesají, výjimkou jsou pouze diskontní prodejny, které zaznamenaly mírný vzestup popularity.

Nejčastěji jmenovaným hlavním nákupním místem drogerie a kosmetiky je Kaufland, ze specialisovaných prodejen droxi.

Jak ukázaly výsledky studie, volbu hlavního nákupního místa ale výrazně ovlivňuje i charakter konkrétního drogistického sortimentu a nakupující tedy kombinují různé typy prodejen. Zatímco např. čistící prostředky lidé nakupují převážně v hypermarketech a supermarketech, pro nákup výběrovějších sortimentů jako jsou např. parfémy a deodoranty raději zamíří stále do menší specialisované prodejny.

Grafy:
Jak se jmenuje prodejna, ve které utratíte největší část svých výdajů za drogerii a kosmetiku ?
V jakém typu prodejny nakupujete nejvíce pleťovou kosmetiku ?

Více informací: Petr Voříšek
e-mail: vorisek@incoma.cz

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!