Mistrovství světa ve fotbalu 2002 se projevilo jako dynamický motor pro odbyt televizorů v Evropě i v Asii. Podle pravidelného šetření GfK ve výzkumné oblasti Non-Food Tracking v dubnu a květnu odbyt vzrostl oproti předchozímu roku v Evropě o 5 % a v Asii o průměrně 16 %.
„Sportovní události národního i globálního dosahu uvádějí do nadšení většinu obyvatelstva a jsou podnětem ke spotřebě,“ říká Andy Drake, jednatel GfK Asia, Singapur. Tak např. před Olympijskými hrami v roce 2000 v Sydney a Mistrovstvím světa ve fotbalu v roce 1998 ve Francii se enormně zvýšilo množství prodané zábavné elektroniky v každé hostitelské zemi. V Austrálii o 45 a ve Francii o 15 %. To platí i pro letošní mistrovství světa ve fotbalu, jak dokládají výsledky kontinuálního obchodního šetření prováděného společností GfK v oblasti Non Food Tracking. Navíc se ukazuje, že v zemích, jejichž mužstva se účastní mistrovství světa, s fotbalovým nadšením roste i obchod s barevnými televizory a jiným TV vybavením.
Evropa
V západní Evropě byla poptávka po televizorech v obou měsících před mistrovstvím světa ve fotbalu s výši obratu 1,44 mld. eur o 71 mil. eur, resp. o 5 % vyšší než ve srovnávaném období roku 2001. Nárůst z hlediska počtu byl 8 % dokonce ještě výraznější.
V Německu, zemi nového světového vicemistra, vzrostl obrat televizorů o 9 %. Ovšem hodnotově byl nárůst obratu poprvé značně nižší než nárůst počtu prodaných kusů výrobků, který činil 15 %. To znamená, že po dlouhé fázi stagnace se opět prodalo více přístrojů, za něž ovšem kupující v průměru vydali podstatně méně peněz. Spotřebitelé evidentně využívají bezprostředně před začátkem fotbalového klání cílené, cenově lákavé nabídky v souvislosti s mistrovství světa.
V evropských zemích koresponduje odbyt televizorů s úspěchem jejich národního týmu. Čím bylo národní mužstvo úspěšnější, tím lépe se prodávaly v jejich mateřské zemi televizory. Šampióny byly proto Dánsko, Německo, Švédsko a Španělsko, ztráty v odbytu zaznamenaly naopak Nizozemsko, Rakousko a Švýcarsko, jejichž národní týmy se na mistrovství nekvalifikovaly. Výjimkou byla Velká Británie, i když také tam hrál turnaj velkou roli; od zavedení digitální televizní techniky před několika lety si odbyt televizorů trvale udržuje vysokou úroveň. V tom smyslu světové mistrovství zde prakticky nepředstavuje žádný doplňkový impuls pro obchod s televizory.
Asie
Ve dvou měsících předcházejících mistrovství světa ve fotbalu bylo v asijských zemích kolem Pacifiku prodáno televizorů v hodnotě 789 mil. eur (přepočítací kurs ke 12. 7. 2002: 1 euro = 0,987937 USD, což bylo o 111 mil. eur více, než ve stejném období předchozího roku. Z toho dvě třetiny připadaly na konvenční televizory. Mimořádně silně narostl prodej videopřehrávačů stejně jako plazmových televizorů a televizorů s LCD displayem. Jejich podíl stoupl o 103 %.
„Míra nárůstu v asijských zemích kolem Pacifiku odráží emocionální identifikaci s mistrovstvím světa ve fotbalu,“ konstatuje Andy Drake, jednatel GfK Asia a jako příklad uvádí čtyři faktory:
1. Boom prodeje v hostitelských zemích
Korea zaznamenala nárůst obrat ve výši 34 % a Japonsko 21 %, přičemž fotbaloví fanoušci dávali více přednost televizorům s větší úhlopříčkou obrazovky a videopřehrávačům. V tomto segmentu produktů byla míra nárůstu – činící v Koreji 103 % a v Japonsku 46 % – přímo impozantní. V Koreji ta okolnost, že mistrovství světa bylo možné ve vzdálených částech země přenášet pouze digitálně, představovala impuls pro rozšíření digitální televizní technologie.
2. Analogové televizní přijímače zažívají svůj boom v hospodářsky méně prosperujících zemích
Hospodářsky méně rozvinuté země rovněž zaznamenaly mimořádný nárůst, ovšem jen co se týče analogových televizorů. Tak např. se zvýšil tržní objem v Thajsku o 32, v Indonésii o 61 a v Malajsii o 16 %. „V jihoasijských zemích panuje velké fotbalové nadšení. Poněvadž tam však lidé vydělávají mnohem méně než v sousedních zemích či v hostitelských zemích světového mistrovství, nehraje zde obchod s videopřehrávači a plazmových televizorů prakticky žádnou roli,“ objasňuje Andy Drake.
3. Obchod s technicky nejvyspělejšími televizními přijímači zažívá boom v zemích se silnou ekonomikou
V Singapuru a Hongkongu stoupl díky mistrovství světa ve fotbalu nejen odbyt televizorů obecně, nýbrž mnohem více se zde prodalo produktů zejména nejnovějších technologií. Příslušně k tomu vzrostl odbyl plazmových televizorů a videopřehrávačů v Singapuru o 15 a v Hongkongu o 16 %.
4. Nasycení trhu v Číně
Ačkoliv se Čína zúčastnila mistrovství světa ve fotbalu poprvé v jeho historii, zůstává poptávka po televizorech skromná. Co se týče kusového množství, klesl obrat o 2 % a hodnotově ovšem o celých 9 %. Andy Drake spatřuje důvod v nadprůměrně silném růstu čínského trhu s televizory v posledních pěti letech a nasycení poptávky v tomto segmentu.