Trade Business Barometer je indikátor, shromažďující názory vrcholového managementu a podnikatelů (Decision Makers) z odvětví obchodu. Dne 21. června 2002 byl ukončen sběr dat již VI. vlny tohoto projektu. Cílem výzkumu byla analýza situace ve druhém čtvrtletí a očekávaná situace ve třetím čtvrtletí tohoto roku.
Výsledky VI. vlny projektu Trade Business Barometer:
- Minulé čtvrtletí bylo v odvětví příznivé, dále rostly mzdy, počet pracovníků a šíře nabízeného sortimentu. Snížila se ale míra investic a objem prostředků směrovaných do reklamy.
- Obrat v odvětví obchodu ve druhém čtvrtletí roku 2002 dále rostl. Celkem 30 % podnikatelů a manažerů z odvětví obchodu a ze sektoru ubytování a pohostinství označilo obratový růst ve svých formách jako 5%, asi 13 % v rozmezí 5 –10 %. Růst byl ale nižší, než se očekávalo při predikci druhého čtvrtletí.
- Důvěra ve vývoj v národním hospodářství pro 3. čtvrtletí roku klesá. Převažují však očekávání, které charakterizují vývoj ve 3. čtvrtletí jako neměnný (40 %). Celkem 29 % respondentů očekává vývoj hospodářské situace v ČR lepší. Mezi čtvrtletími přitom roste podíl těch, kteří charakterizují budoucí vývoj jako značně nebo mírně horší (cca 29 %).
- Rozhodující většina, téměř 62 % podnikatelů a manažerů očekává do konce září obratový růst ve svých firmách, nejčastěji do 5 procent. Asi 48 % podnikatelů a manažerů neočekává obratový růst, ale spíše stagnaci nebo pokles. Míra obratového optimismu silně klesá.
- Ve 3. čtvrtletí tohoto roku se plánuje výrazné snížení růstu mzdových prostředků, který je ještě znásoben posilující korunou. Růst mzdových prostředků na 3. čtvrtletí plánuje jen 27 % společností. S blížící se turistickou sezónou se plánuje růst počtu pracovníků v sektoru stravování a ubytování, u obchodníků jen výjimečně. V odvětví neporoste ve 3. čtvrtletí významněji průměrná mzda, zvýšení počtu pracovníků se bude týkat méně kvalifikované, sezónní pracovní síly, zástupů za řádnou dovolenou, apod.
- Mění se názory managementu na jednotlivé zdroje růstu a podnikovou strategii. Rozhodující aktivity jsou směrovány do rozšíření a prohloubení nabídky sortimentu a služeb.
- Vysoké daňové zatížení, nedostatečně kvalifikovaná pracovní síla a nekalá konkurence jsou tři rozhodující problémy v odvětví, které trápí spíše obchodníky, než oblast hotelnictví a pohostinství.
- Míra investic v obchodě bude mírně klesat. Přesto do růstu kvalifikace zaměstnanců, rozvoje nových produktů a služeb a rozvoje informačních systémů bude alokace investic probíhat nejrychleji.
- Zatím nejvyšší počet akvizicí dokumentuje, že dynamičtěji probíhá kapitálová koncentrace v obchodě, než v hotelnictví a stravování. Akvizicí (nákup, spojení) s jinou společností zamýšlí více než 14 % společností.
BFI Index (Business Future Index, Index budoucích obchodů) představuje očekávání podnikatelů a manažerů pro třetí čtvrtletí tohoto roku. Hodnota indexu je 122 bodů. Pokles optimismu je zřetelný a je generován zejména poklesem očekávaného obratového růstu. Ve druhém čtvrtletí bude podnikání v odvětví méně příznivé.
Business Future Index (BFI)
IFI Index (Investment Future Index, Index budoucích investic) je vytvářen z názorů na alokaci investic a finančních prostředků v jednotlivých firmách ve třetím čtvrtletí roku 2002. Index rovněž klesá na úroveň 128 bodů. Mírný pokles indexu potvrzuje spíše pesimistický pohled na investování v odvětví obchodu ve třetím čtvrtletí roku 2002.
Investment Future Index (IFI)
Kontakt: tbb@gfk.cz