Žijeme v době, kdy je na jednu stranu patrný obrovský posun v rámci všech oborů, na druhé straně však jako by se prostředí e-byznysu trochu ztišilo. Tyto tendence jsou protichůdné jen na první pohled. Obě totiž mají stejné důsledky – zákazníci vyhledávají řešení, jež mohou jasně ukázat návratnost vložených investic, zaměřují se na obchodní partnery s důkladným zázemím – a v podstatě jsou to oni sami, kdo určuje směr rozvoje informačních technologií.
Jestliže se trochu ohlédneme a vrátíme se do prvních zhruba třiceti let existence oboru IT, můžeme tuto dobu nazvat „technologové hovoří k technologům“. Bylo samozřejmé, že implementaci informačních technologií domlouvali právě technici, a to jak na straně dodavatele, tak zákazníka. Soustředili se především na jistou míru automatizace procesů a aplikací dle jednotlivých kategorií uživatelů. Teprve začátkem 90. let minulého století začali přímo lidé od byznysu mnohem komplexněji vnímat význam informačních technologií pro podporu svých aktivit. Dnes už většinou můžeme jen těžko rozdělit strategii úspěšného podniku na obchodní a informační. Zhruba polovina prostředků, jež zákazníci investují, je dnes řízena manažery z oblasti byznysu, nikoliv specialisty na informační technologie. Tento posun proběhl během posledních pěti nebo šesti let. To však neznamená, že se klesá důležitost specialistů na IT, naopak: sedí společně u rozhodovacího stolu, kde je technologie transformována do obchodních přínosů.
Existuje slovní spojení, jímž se v oboru IT ohánějí prakticky všichni, bohužel ne vždy ve stejném významu. Zní: zaměření na potřeby zákazníka. My v IBM máme bezesporu výhodu spočívající v dlouholeté historii naší společnosti. Po celou tu dobu jsme se uvedenou zásadou řídili. Současné tempo technického rozvoje však poskytuje stále širší spektrum možných odpovědí na takové potřeby a požadavky. Neměli bychom přehlédnout základní fakt: vývoj technologií a byznysu není sám od sebe nastaven stejným směrem. Technologie rozhodně nejsou „přírodou“ vedeny, aby fungovaly tím směrem, který je pro náš byznys optimální.
Úspěšní podnikatelé se jistě nemohou spokojit jen s hrstí strategických sázek na budoucí trendy. Je proto důležité se zamyslet nad možnostmi a modely, které připadají v úvahu. Lze je shrnout do čtyř základních bodů:
1. Nový oborový model – inovovat nebo integrovat.
Abyste přežili v konkurenčním prostředí, je potřeba velmi dobře implementovat jeden nebo druhý z těchto modelů. Abyste vedli, musíte implementovat oba. Vertikální integrace, tedy směr, jímž se obor informatiky rozvíjel v šedesátých a sedmdesátých letech, ustoupila počátkem devadesátých let specialistům v jednotlivých oblastech. Tato exploze je na jedné straně dokladem úžasné podnikatelské a technické kreativity s širokou základnou, na druhé straně si byznys jasně žádá někoho, kdo mu pomůže se v tolika oblastech jasně orientovat. A tak se postupně vyvíjejí e-byznysové konzultační společnosti. Jejich základní požadovanou dovedností je schopnost integrovat technologie do života byznysu.
2. Nový obchodní model – vedou služby.
Mnozí lidé dobře chápou vedoucí úlohu služeb informačních technologií. Je potřeba si však uvědomit, že poskytování takových služeb znamená mít k dispozici rozsáhlou základnu znalostí a zkušeností, které se vzájemně prolínají. Nelze jen vrstvit oddělené expertízy. Navíc se služby rozvíjejí neuvěřitelným tempem, někdy i velmi překvapivými směry.
3. Nový počítačový model – „všudypřítomná infrastruktura“
Je dobře známo, že systémy klient/server se postupně nahrazují síťovými systémy s modernější architekturou postavenou na otevřených standardech Internetu. Na jedné straně nadále existuje klasická infrastruktura (servery, storage, databáze, transakční systémy…) na druhé straně se však uživatelům otevírají široké možnosti nejrůznějších zařízení připojitelných k síti (kapesní počítače, mobilní telefony a celý svět tzv. pervasive computingu od domácích spotřebičů přes lékařské aplikace po automobily).
4. Nový tržní model – zcela otevřená hrací plocha
Ne každý si doposud plně uvědomil, že běžné standardy jsou ve světě sítí absolutní nutností a že zákazníci nebudou akceptovat žádné speciality. Můžeme a musíme pracovat s trhem, který není prakticky omezen ani hranicemi států, ani dalšími limity.
Podíváme-li se na zmíněné modely, vidíme, jak se změnilo konkurenční prostředí a kolik dynamiky dnes obsahuje. Obor informačních technologií je specifický. „Prorůstá“ všemi dalšími obory a odvětvími a pomáhá jejich transformaci do moderní dynamické podoby. Úloha opravdových dodavatelů informačních technologií se tedy mění. Stávají se z nich konzultanti, kteří svým zákazníkům pomáhají najít a implementovat optimální cesty generování zisků. To je trend, o němž budeme slýchávat stále častěji, trend, k jehož naplnění je třeba spolupráce obou stran. Dodavatelé musí disponovat vysoce kvalitním zázemím pro poskytování nové dimenze služeb, zákazníci musí být připraveni tuto dimenzi žádat a implementovat.
Miroslav Majoroš
Generální ředitel
IBM Česká republika a Slovensko