Trade Business Barometer je indikátor, který shromažďuje názory vrcholového managementu a podnikatelů (Decision makers) z odvětví obchodu. Dne 26. dubna 2002 byl ukončen sběr dat již V. vlny tohoto projektu. Cílem výzkumu byla analýza situace v posledním čtvrtletí roku 2001 a v prvním čtvrtletí roku 2002 v podnikové sféře odvětví obchodu.
Výsledky V. vlny projektu Trade Business Barometer:
- Konec loňského roku byl mimořádně příznivý a většina podniků vyplácela prémie a bonusy, zvýšila se míra investic a do reklamy bylo směrováno více prostředků, než bylo původně uvažováno. Snížení poptávky a sezónní vlivy vedly koncem loňského roku, zejména v hotelnictví a pohostinství, ke snížení počtu zaměstnanců. Ochlazování růstu ekonomiky signalizované pro první čtvrtletí roku 2002 však nebylo potvrzeno.
- Odvětví obchodu v prvním čtvrtletí roku 2002 dále rostlo, 42 % podnikatelů a manažerů z odvětví obchodu a 35 % ze sektoru ubytování a pohostinství označilo vývoj v 1. čtvrtletí t.r. za lepší než ve 4. čtvrtletí roku 2001.
- Důvěra ve vývoj v národním hospodářství pro 2. čtvrtletí roku 2002 je vysoká a převažují pozitivní očekávání. Více než 38 % respondentů očekává vývoj hospodářské situace v ČR lepší než ve čtvrtletí prvním, a to v obchodě i ubytování a pohostinství.
- Rozhodující většina, téměř 62 % podnikatelů a manažerů očekává obratový nárůst ve svých firmách, nejčastěji mezi 5 – 10 procenty. Asi 20 % obchodníků a 15 % podnikatelů a manažerů ve veřejném stravování neočekává obratový růst.
- V 1. čtvrtletí tohoto roku se nad původní představy firem zvýšil růst mzdových prostředků, který je ještě znásoben posilující korunou. Růst mzdových prostředků na 1. čtvrtletí plánovalo jen 15 % firem, nakonec se ale zvýšení odehrálo ve 40 % firem. Ve 2. čtvrtletí plánuje zvýšení mzdových prostředků opět jen 16 % firem. V sektoru ubytování a stravování jen 8 %.
- Mění se názory managementu na jednotlivé zdroje růstu a podnikovou strategii.
- S blížící se turistickou sezónou plánuje růst počtu pracovníků v sektoru stravování a ubytování více než 26 % firem, u obchodníků jen 16 %. V odvětví obchodu neporoste ve 2. čtvrtletí významněji průměrná mzda, zvýšení pracovníků se bude týkat méně kvalifikované sezónní pracovní síly, zástupů za řádnou dovolenou, apod.
- Nekalá konkurence trápí logicky spíše obchodníky (28 %), než oblast hotelnictví a stravování (19 %).
- Míra investic v obchodě poroste, předpokládá to téměř 40 % firem.
- Příliš velké daňové zatížení, nedostatečně kvalifikovaní zaměstnanci a potřeba informačních inovací jsou v podnikové sféře odvětví obchodu nejvíce aktuální problémy. Do růstu kvalifikace zaměstnanců, rozvoje nových produktů a služeb a rozvoje informačních systémů bude alokace investic probíhat nejrychleji.
- Výrazně dynamičtěji probíhá kapitálová koncentrace v obchodě, než v hotelnictví a stravování. Akvizicí (nákup, spojení) s jinou společností zamýšlí téměř 13 % společností obchodu a jen necelá 4 % stravovacích a hotelových firem.
BFI Index (Business Future Index, Index budoucích obchodů) představuje očekávání podnikatelů a manažerů na druhé čtvrtletí tohoto roku. Hodnota indexu klesala postupně ze 130 bodů na 118 až 119 bodů a pro druhé čtvrtletí výrazně vzrostla na 133 bodů. Růst je generován zejména očekávaným obratovým růstem, plánovaným růstem počtu pracovníků a objemem mzdových prostředků, rozšiřováním nabídky zboží a služeb a růstem prostředků na reklamu a marketing. Ve druhém čtvrtletí bude podnikání v odvětví velmi příznivé.
Business Future Index (BFI)
IFI Index (Investment Future Index, Index budoucích investic) je vytvářen z názorů na alokaci investic a finančních prostředků v jednotlivých firmách ve druhém čtvrtletí roku 2002. Index nejprve v loňském roce klesal, v posledním čtvrtletí loňského roku a v prvním čtvrtletí roku 2002 vzrostl a udržel se na stejné úrovni (130, 126, 129, resp. 130 bodů). Mírný nárůst indexu potvrzuje optimistický pohled na investování v odvětví obchodu ve druhém čtvrtletí roku 2002.
Investment Future Index (IFI)
Pro ilustraci ještě uvádíme výsledky jedné otázky, která se týkala aktuálních problémů v jednotlivých společnostech.
Graf:
Které problémy jsou nyní ve Vaší společnosti z hlediska řešení nejvíce aktuální?
Kontakt: institut@gfk.cz