V dubnu vycházejí dvě volně prodejné zprávy, které díky kombinaci metod komplexně popisují české internetové prostředí. iOmnibus je (offline) face-to-face dotazníkové šetření. Slouží k dlouhodobému sledování míry používání osobních počítačů, internetu a mobilních telefonů v České republice. Zpráva o českém internetu je online dotazníkové šetření. Popisuje především uživatelské zvyklosti internetové populace, používání elektronického bankovnictví či nakupování online.
iOmnibus je (offline) face-to-face dotazníkové šetření, využívající metodologii TNS Factum omnibus. Sběr dat ve dnech 22. – 27. března provedla síť školených tazatelů TNS. Soubor o velikosti 1170 respondentů reprezentuje dospělou populaci České republiky starší 15 let. iOmnibus slouží k dlouhodobému sledování míry používání osobních počítačů, internetu a mobilních telefonů v České republice.
Zpráva o českém internetu je online dotazníkové šetření, jehož se účastní členové iPanelu TNS (aktuální velikost panelu je cca 17.000 uživatelů internetu). Sběr dat proběhl formou online dotazníku ve dnech 1. – 10. dubna 2002, velikost výběrového souboru je 1209 respondentů. Soubor svojí sociodemografickou strukturou reprezentuje populaci aktivních uživatelů internetu v ČR. Zpráva o českém internetu popisuje především uživatelské zvyklosti internetové populace, používání elektronického bankovnictví či nakupování online.
Obě zprávy vycházejí se čtvrtletní periodou.
Počet uživatelů – penetrace internetu v ČR
Penetrací internetu v ČR rozumíme počet lidí, kteří internet používají. Počet uživatelů zjišťujeme dlouhodobě dvěma otázkami:
„Slyšel/a jste již o internetu?“
„Připojil/a jste se vy osobně k internetu?“
Tyto otázky kombinujeme, protože zjišťují dvě mírně odlišné věci: přístup k internetu a jeho reálné využití.
Oproti předcházejícímu vydání iOmnibusu (leden 2002) se míra používání internetu téměř nezměnila, a to jak celkově, tak i z hlediska přístupu k němu z domova. Těmto výsledkům odpovídá i množství lidí, kteří se v posledním měsíci (před dotazováním) k internetu osobně připojili.
K čemu je používán internet? Jedním z dlouhodobě sledovaných jevů ve Zprávě o českém internetu je i zájem o některé typy informací, které uživatelé na internetu hledají. Graf zobrazuje odpovědi na otázku „Jaké informace na internetu hledáte?“ sloučené ze čtyř kategorií do dvou: „pravidelně nebo občas“ a „vyjímečně nebo vůbec ne“. Jednotlivé typy informací jsou řazeny podle poměru těchto hodnot.
Je zřejmé, že zpravodajství je spolu s novými poznatky v současnosti nejvyhledávanějším typem informací – ilustruje to dva významné aspekty internetu: aktuálnost a šířku záběru. Zajímavým zjištěním, které se v opakovaném výzkumu potvrzuje, je zájem o informace z oblasti veřejné a státní správy, které spolu s novými poznatky patří zároveň k nejvíce postrádanému typu informací na internetu.
Z dalších témat, kterými se obě obě citované zprávy zabývají, uveďme:
iOmnibus
- využitím osobních počítačů
- používání mobilních telefonů
Zpráva o českém internetu
- online nakupování
- využití elektronického bankovnictví
- domácí připojení k internetu a jeho poskytovatelé
- postoje k online reklamě
- způsoby využití internetu a osobních počítačů
Pro další informace kontaktujte:
Mirek Kříž, Tel.: +420 2 2166 9182, email: mirek.kriz@tnsofres.cz