Jedním z mnoha ukazatelů kvality práce, ale také stavu celkového ekonomického prostředí – je dosažený obrat. Toto sledují všechny subjekty a samozřejmě i obor výzkumu trhu. Máme k dispozici první čísla, tedy neauditované odhady obratu členských agentur Sdružení agentur pro výzkum trhu SIMAR. Přibližně v polovině roku 2001 jsme prezentovali na zasedání evropské federace EFAMRO náš odhad růstu v rozsahu 15 – 16%. Jak se náš odhad splnil?
V roce 2000 činily předběžné odhady 10 agentur celkovou částku 698,4 mil.Kč – auditované pak byly o necelých 5 mil.Kč nižší. V rámci korektnosti byla dále odečtena část obratu MEDIANu ve výši 8,3 mil.Kč – za jiné než výzkumné práce. Tedy skutečný obrat za výzkum trhu byl 685,2 mil.Kč.
V roce 2001 dosáhly obraty již 12 členských agentur – podle sdělení ředitelů – částky 837,6 mil.Kč. Celkový obrat „SIMARu“ tedy vzrostl o 22,2%.
Buďme korektní a srovnávejme vždy srovnatelné – tedy nejdříve „starší členské agentury“:
Agentura | 2000 | 2001 | index |
---|---|---|---|
AISA | 256,0 mil.Kč | 278,0 mil.Kč | 109 |
GfK Praha | 152,0 mil.Kč | 180,0 mil.Kč | 118 |
TNS Factum | 67,8 mil.Kč | 73,8 mil.Kč | 109 |
Millward Brown | 44,5 mil.Kč | 68,8 mil.Kč | 155 |
MEDIAN | 41,3 mil.Kč | 56,0 mil.Kč | 136 |
Opinion Window | 42,8 mil.Kč | 46,7 mil.Kč | 109 |
STEM/MARK | 33,3 mil.Kč | 45,0 mil.Kč | 135 |
INCOMA | 32,8 mil.Kč | 44,0 mil.Kč | 134 |
ULTEX | 10,3 mil.Kč | 11,0 mil.Kč | 107 |
XuXa | 4,4 mil.Kč | 5,2 mil.Kč | 118 |
Celkem | 685,2 mil.Kč | 808,5 mil.Kč | 118 |
Vysoký růst agentury Millward Brown je ovlivněn kratším obdobím činnosti v roce 2000. Ostatní agentury obratově „vzrostly“ maximálně o třetinu, nejméně pak o 7%. Byl tedy náš odhad celkem v normě, přesto ještě nižší.
Nyní dvě agentury, které byly přijaty v průběhu roku 2001:
Agentura | 2001 |
---|---|
TAMBOR | 20,0 mil.Kč |
AVE Marketing | 9,1 mil.Kč |
Úhrnem | 837,6 mil.Kč |
Myslím, že můžeme být spokojeni a musíme jen doufat, aby i rok 2002 byl minimálně stejně příznivý. Jak dopadne celý obor výzkumu trhu, budeme muset asi opět spolu s národním reprezentantem ESOMARu odhadovat. Nebo snad letos se nebudou ostatní agentury bát sdělit svůj obrat ?