Přestože vývoj maloobchodu ve středoevropském regionu má řadu shodných rysů (například ve všech zemích ”Viszegrádské čtyřky” zaznamenaly oproti loňsku nejvyšší nárůst spotřebitelských preferencí hypermarkety), nákupní zvyklosti obyvatel v jednotlivých zemích se zatím stále odlišují. Tuto skutečnost potvrdil rozsáhlý spotřebitelský výzkum nákupních preferencí SHOPPING MONITOR Central Europe, který již tradičně v závěru roku realizovaly společnosti GfK Praha a INCOMA Research ve spolupráci se svými sesterskými společnostmi v Polsku, Maďarsku a na Slovensku.
Odlišnosti jsou samozřejmě do značné míry podmíněny rozdílnou úrovní a stavem vývoje maloobchodní sítě (obecně lze konstatovat, že s rostoucím stupněm vývoje maloobchodu rostou preference velkoplošných formátů), ale jsou také odrazem nákupních zvyklostí příslušné populace a lokálních preferencí.
V ČR se loni nejoblíbenějším místem nákupu potravin staly hypermarkety (preferovalo je 29% domácností), v Maďarsku nejvíce zákazníků oslovují malé samoobsluhy (33%), silnou pozici zde mají i diskonty (24%). Na Slovensku i přes vzestup supermarketů a hypermarketů ještě 52% domácností zůstává věrných malým samoobsluhám, polovina Poláků stále nejvíce nakupuje potraviny v malých pultových prodejnách.
Řetězce spotřebních družstev stále dominují maloobchodní nabídce v jihovýchodní části regionu (na Slovensku jsou prodejny Jednota a Coop hlavním místem nákupu pro třetinu populace, v Maďarsku má vysokou podporu tamější družstevní síť Coop/Afész). V Česku drží první příčku Kaufland (preferovaný 13% domácností). Extrémně roztříštěný je polský trh, kde vítěznému řetězci Biedronki stačila míra preferencí 6%.
Ve všech sledovaných zemích jsou klíčovými faktory ovlivňujícími výběr místa nákupu kvalita a čerstvost zboží a cenová úroveň nabídky. Polští nakupující si dále vysoko cení čistoty prodejny a přívětivosti personálu, zatímco respondenti v ostatních zemích dali na třetí místo šíři sortimentu.
Grafy:
Hlavní nákupní místo ve sledovaných zemích
Spokojenost s cenovou úrovní
Používání automobilů k nákupům