Trade Business Barometer je indikátor, který shromažďuje názory vrcholového managementu a podnikatelů (Decision makers) z odvětví obchodu. Dne 8. února byl ukončen sběr dat již IV. vlny tohoto projektu. Cílem výzkumu byla analýza situace v posledním čtvrtletí roku 2001 a v prvním čtvrtletí roku 2002 v podnikové sféře odvětví obchodu.
Výsledky IV. vlny projektu Trade Business Barometer:
- V minulém čtvrtletí byly zachyceny prvotní signály ochlazování růstu ekonomiky, konec loňského roku byl však mimořádně příznivý a většina podniků vyplácela prémie a bonusy, zvýšila se i míra investování a i do reklamy bylo směrováno více prostředků, než bylo původně uvažováno
- Snížení poptávky vedlo koncem loňského roku zejména v hotelnictví a pohostinství ke snížení počtu zaměstnanců. Snížení počtu pracovníků je však patrné v celém odvětví (28 % podniků)
- Odvětví obchodu v prvním čtvrtletí roku 2002 dále poroste, převažují stále ještě mírně pozitivní očekávání. Téměř 35 % podnikatelů a manažerů očekává obratový růst mezi 5 –10 %. Názory se však silně diversifikují, 10 % podniků očekává naproti tomu pokles obratu větší než 20 %
- Mění se názory managementu na jednotlivé zdroje růstu a na podnikovou strategii.
- Důvěra v budoucí vývoj v národním hospodářství je vysoká. Téměř 42 % manažerů a podnikatelů usuzuje, že hospodářská situace v národním hospodářství se nezmění, mírné zlepšení však očekává dalších téměř 40 %.
- Další snižování počtu pracovníků v prvním čtvrtletí roku 2002 neporoste (snižování plánuje cca 10 %, zvyšování cca 20 %), poroste nadále i objem mzdových prostředků. V odvětví poroste významněji průměrná mzda, podnikatelé a manažeři investují rychleji do lidského kapitálu, pracovní síla bude významnější složkou nákladů.
- Míra investic v obchodě poroste, pomalejší růst je u hotelů a pohostinství.
- Stejným tempem jako doposud budou probíhat akvizice a kapitálová propojování společností.
BFI Index (Business Future Index, Index budoucích obchodů) představuje očekávání podnikatelů a manažerů v oblasti hospodářské politiky v České republice v prvním čtvrtletí tohoto roku. Hodnota indexu klesala postupně ze 156 bodů na 134, pak na 118 bodů a v současnosti mírně roste na 122 bodů. Růst je generován zejména plánovaným růstem počtu pracovníků a objemu mzdových prostředků, rozšiřováním nabídky zboží a služeb a růstem prostředků na reklamu a marketing.
IFI Index (Investment Future Index, Index budoucích investic) je vytvářen z názorů na alokaci investic a finančních prostředků v jednotlivých firmách v prvním čtvrtletí roku 2002. Index stagnoval (klesal) tři poslední čtvrtletí loňského roku a v prvním čtvrtletí roku 2002 roste (123, 123, 119, resp. 127 bodů). Podnikatelská sféra velmi opatrně odhadovala vývoj koncem loňského roku, růst indexu potvrzuje optimistický pohled na vývoj počátkem roku 2002.
Z krátkodobého pohledu podnikatelé a manažeři očekávají růst objemu investic do dalšího rozvoje. Týká se nejen lidského kapitálu (nižší růst počtu pracovníků, rychlejší růst mzdových prostředků), ale i finančních prostředků věnovaných na zvyšování kvalifikace personálu i prostředků věnovaných na reklamu a marketing. I přes pokles většiny zjišťovaných kritérií se nadále bude rozšiřovat předmět činnosti firem i samotná nabídka sortimentu.
Z dlouhodobého pohledu chtějí podnikatelé a manažeři věnovat nejvíce finančních prostředků na zlepšení zařízení své odbytové sítě, rozvoj nových produktů a služeb, informačních systémů a růst kvalifikace personálu. Vývoj je z dlouhodobějšího pohledu hodnocen příznivěji než krátkodobá očekávání.
Z odpovědí na otázky „Které změny se staly ve Vaší společnosti během posledních 3 měsíců?“ a „Které změny plánujete nebo očekáváte během následujících 3 měsíců?“ je patrné, že i nadále pokračuje trend, kdy růstu podnikových výkonů bude dosaženo zejména rozšířením sortimentu nabízených produktů a služeb. To na 4. čtvrtletí plánovalo 46 % manažerů a uskutečnilo jej 42 %. V prvním čtvrtletí roku 2002 jej plánuje 35 %. K výraznějšímu růstu mzdových prostředků došlo koncem loňského roku ve 40 % společností, ačkoliv byl plánován jen u 22 %. To mělo zřejmě vliv na redukci počtu pracovníků, která byla plánována u 19 % respondentů, ale ve skutečnosti zasáhla více než jednu čtvrtinu společností (28 %). Razantnější zvyšování kvalifikace plánovalo 15 % manažerů, realizováno u 16 %. Zvýšení prostředků na reklamu plánovalo koncem loňského roku 26 % (skutečnost 34 %). Představy podnikatelské sféry u výdajů do reklamy jsou i nadále pro 1. čvtrtletí roku 2002 odvážné – 31 % respondentů. Podrobnější údaje jsou v následujícím grafu.
Které problémy jsou nyní z hlediska řešení nejvíce aktuální?“ Velké daňové zatížení, nekalá konkurence a nepostačující budgety na rozvoj a investice jsou rozhodující problémy v podnikatelské sféře podle manažerů a podnikatelů. Mezi hodnocením v posledním čtvrtletí roku 2001 a 1. čtvrtletím tohoto roku zásadní rozdíly nejsou. Stále pětina managementu (22 %) poukazuje na málo účinný marketing/reklamu. Značné jsou trvale i problémy mezi dodavateli odvětví obchodu a obchodníky, ale i ve vztazích mezi jednotlivými distribučními stupni obchodu. Zlepšuje se financování podnikové sféry v odvětví. Banky díky rostoucí konkurenci hledají klienty. Obchod pro ně představuje rozsáhlý a zajímavý trh. Manažeři citelně hodnotí zlepšení zejména v oblasti provozního kapitálu (kontokorentní, revolvingové úvěry), ale i u kapitálu investičního.
Metodika výzkumu
Výzkum probíhá kontinuálně, čtvrtletně a pouze prostřednictvím internetu (CAWI). Respondenti jsou vybíráni náhodně z databáze ekonomických subjektů České republiky. Osloveno bylo téměř 290 manažerů a podnikatelů z ČR. Vzorek respektoval následující výběrová kritéria:
- předmět činnosti (obchodní činnost, stravování, ubytování)
- speciální formy obchodování – přímý prodej, zásilkový obchod
- regiony v České republice (nové kraje)
- vlastnická forma (privátní, družstevní, fyzická osoba, apod.)
- velikostní a typová struktura obchodu.
Ze získaných dat jsou vypočítávány dva souhrnné indexy:
- BFI (Business Future Index, Index budoucích obchodů)
- IFI (Investment Future Index, Index budoucích investic).
Kontakt:
institut@gfk.cz