Výzkum trhu

Stav a perspektivy české gastronomie

Gastronomický trh v České republice zaznamenává od poloviny roku 2000 dynamický vývoj. Zatímco v období ekonomického zpomalení stagnoval, velmi krátce po oživení domácí ekonomiky se vzepjal k růstu, který má několik zdrojů. Mezi hlavní důvody této pozitivní změny patří zlepšení ekonomické situace domácí populace, celková kultivace gastronomického trhu (který se tím stává atraktivnější pro zákazníky), intenzivní snaha profesionálních dodavatelů (zejména potravin) o proniknutí do tohoto specifického distribučního kanálu a rovněž nedávné snížení sazby daně z přidané hodnoty, které umožnilo velké části provozovatelů investovat do rozvoje vlastního podnikání.

Podle výsledků studie INCOMA Horeca Monitor 2001 se objem gastronomického trhu zvýšil meziročně o 10%. Tento trend potvrzují i provozovatelé gastronomických provozoven – 53% z nich zaznamnává růst trhu, pouhých 7% provozoven je konfrontováno s poklesem obratu, zbylých 40% dosáhlo přibližně shodných výsledků jako v roce 2000. Tyto trendy jsou výrazně odlišné z hlediska typu provozovny – restaurace nižší kategorie dosáhly v roce 2001 menšího nárůstu obratu než provozovny střední a vyšší kategorie.

Výrazně diferencované je rovněž očekávání změn vyplývající z předpokládaného vstupu ČR do EU. Pouze 15% restauratérů neočekává žádné změny po datu vstupu, negativní vliv předpokládají zástupci provozoven nižších kategorií (zejména v souvislosti s respektováním kvalitativních a hygienických norem). Naopak zástupci provozoven střední a vyšší kategorie jsou veskrze optimisticky naladěni a od integrace ČR do EU očekávají další impulzy, vedoucí k rozvoji jejich podnikání. Jako jeden z pozitivních faktorů označují tito podnikatelé rovněž kvalitní a pestrou nabídku na straně dodavatelů, zejména z řad významných mezinárodních výrobců a distributorů potravin a nápojů.

Pozitivní vývoj celého odvětví je dokumentován i investičním optimismem – více než 1/3 gastronomických provozoven předpokládá v období roku 2002 investice, které umožní dále zkvalitnit nabídku služeb. 44% těchto investic by mělo směřovat do technologického a hygienického zázemí, přibližně 18% investic by pak mělo zkvalitnit prostředí pro hosty konkrétních provozoven. 4% celkových investic by mělo směřovat do informačních technologií, stejný objem je určen i pro trénink a rozvoj personálu.

Segment gastronomie je však z hlediska informačních technologií doposud podinvestován – dokumentují to následující údaje, jejichž zdrojem je rovněž studie INCOMA Horeca Monitor:

  • Pouze 18% provozoven umožňuje platbu debetní či kreditní kartou (ve vyšším segmentu je tento podíl 56%)
  • Pevnou telefonní linkou je vybaveno 98% všech provozoven
  • Faxové spojení má k dispozici 33% provozoven (ve vyšším segmentu 78%)
  • Počítač používá k práci 63% provozoven (ve vyšším segmentu 95%)
  • Připojení k internetu a elektronickou komunikaci má k dispozici 22% provozoven (ve vyšším segmentu 71%).

Bližší informace je připraven podat:
Radek Mužík, Manager linie IIMR, INCOMA Research
Tel: 02/511 17 550, E-mail: muzik@incoma.cz

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!