Při výzkumu spotřebního a nákupního chování obyvatel České republiky ČESKÝ INDEX realizovaného společnostmi GfK Praha a TNSM na české populaci odpovědělo celkem 11,2 % respondentů starších 15-ti let, že vlastní v jejich domácnosti motocykl. K vlastnictví mopedu či skútru se v rámci tohoto výzkumu přihlásilo 9,3 % respondentů. Mezi vlastníky motorek a na druhé straně vlastníky mopedů/skútrů se ukazují určité rozdíly. Podívejme se konkrétně na obě skupiny samostatně, podle údajů z projektu Český Index za období od 1.4. do 30.9.2001.
Při pohledu na věkovou strukturu „motorkářů“ nalézáme nejvíce vlastníků motocyklu ve věku 40 – 49 let (26,5 % ze všech vlastníků motocyklu). Relativně silná skupina majitelů motocyklů je i v mladších věkových kategoriích: 20-29 let = 20,6 %, 30-39 let = 18,3 %, ale i v nejmladší kategorii 15-19 let = 16 %.
Jedná se především o uživatele se středním vzděláním, s maturitou i bez ní. Vzhledem k silné skupině vlastníků motocyklů ve věku 15 až 19 let, má hodně z nich dokončené pouze základní vzdělání. Za povšimnutí stojí velmi malé procento vlastníků motocyklů z řad vysokoškolsky vzdělaných lidí. Nejvíce vlastníků motocyklů žije na vesnici či v menších obcích do 5 000 obyvatel.
Zajímavá skutečnost je patrná též při pohledu na regionální příslušnost vlastníků motocyklů. Překvapivě nejméně majitelů motorek žije v Praze (4,7 %) a v Severních Čechách (5,5 %). Naopak nejvíce jich žije na Jižní Moravě (23,5 %) a ve Východních Čechách (19,6 %).
Přesto, že motocykly jsou doménou spíše „majetnějších“ lidí – nejvíce z nich žije v domácnostech jejichž čistý měsíční příjem je nad 20 000 Kč – jsou podle kategorizovaného čistého osobního měsíčního příjmu respondentů druhou nejpočetnější skupinou vlastníků ti, jejichž příjem je do 2 500 Kč měsíčně. Z tohoto faktu se můžeme domnívat, že se jedná o mladé lidi, kterým jejich motocykl pořídili, nebo na jeho získání přispěli jejich rodiče.
Vlastnictví mopedu/skútru v domácnosti uvedlo 9,3 % respondentů starších 15-ti let. Ukazuje se zde velký rozdíl mezi vlastnictví u mužů (65,2 %) oproti ženám (34,8 %). I složení majitelů mopedů/skútrů podle věkových kategorií vykazuje velké rozdíly v jednotlivých skupinách.
Stejně jako u motocyklů je nejvíce majitelů mopedů/skútrů ve věku 40 – 49 let (27,2 %). Ale třetí nejpočetnější skupina těchto vlastníků je ve věku 50 – 59 let (17,3 %). U nejmladší věkové kategorie 15 – 19 let je počet majitelů mopedů/skútrů pouze poloviční (9,2 %) oproti stejné věkové kategorii vlastnící motocykl (16 %).
Nejvíce vlastníků mopedu/skútru pracuje v řádném pracovním poměru (58,3 %), ale druhou nejpočetnější skupinu vlastníků nacházíme mezi důchodci/nepracující (16,7 %). Majitelé mopedu/skútru jsou vyučeni, nebo mají střední vzdělání bez maturity. Žijí na Jižní Moravě (21,1 %), ale oproti rozložení populace do jednotlivých regionů především ve Východních Čechách (19,3 %). Podobně jako u motocyklů žijí vlastníci mopedu/skútru v menších obcích, především do 1 000 obyvatel (32,7 %), respektive až do 20 000 obyvatel.
Vlastníci mopedu/skútru žijí v domácnostech s čistým měsíčním příjmem nad 20 000 Kč a jejich čistý osobní měsíční příjem je 6 – 10 000 Kč (30,5 %) nebo nad 10 000,- Kč (23,3 %).
Mediální chování
Rozdíl, mezi majiteli motocyklu a majiteli mopedu/skútru je dobře patrný i při pohledu na jejich mediální chování, především pak z pohledu na čtenost motoristických titulů. Nejčtenějším titulem z této skupiny tisků je u majitelů motocyklu Svět motorů. Druhým nejčtenějším je titul Motocykl a dále pak Auto motor a sport, následovaný Auto TIPem a Automobil revue.
Oproti tomu je nejčtenějším motoristickým titulem u majitelů mopedu/skútru Auto TIP, následovaný Světem motorů a titulem Motocykl.. Vhodnost jednotlivých motoristických titulů pro obě skupiny vlastníků vyjádřenou pomocí Indexu Afinity ukazuje následující graf.
Afinitně nejvhodnějším titulem pro oslovení majitelů motocyklu se ukazuje titul Motocykl, oproti titulu Auto Tip , vhodného pro majitele mopedu/skútru.