Výzkum trhu

Jak se nakupuje v nejbohatším regionu Německa

Hochtaunuský region zaujal první místo podle územního členění ročních výdajů obyvatelstva v maloobchodu z hlediska tzv. maloobchodní kupní síly částkou ve výši asi 6 700 eur na obyvatele. Hned za ním následuje město Mnichov s téměř 6 600 eur a zemský region Starnberg se zhruba 6 550 eur.

Průměrné výdaje na hlavu v německém maloobchodě činily v roce 2001 5 432 eur, tj. 33,6 % průměrné kupní síly v Německu (Tabulka 1). V této oblasti můžeme pozorovat značné regionální rozdíly. Tak např. v Hochtaunuském regionu je to 6 688 eur, což je 23,1 % a Baden-Baden na 10. příčce žebříčku svými 14,8 % stále ještě vysoko předstihuje spolkový průměr. Podobné rozdíly existují u tohoto druhu výdajů také v sortimentním rozložení.

Budeme-li rozlišovat výdaje obyvatelstva v maloobchodě podle sortimentu, ukáže se, že obyvatelé Hochtaunuského regionu průměrnými hodnotami rovněž zaujímají pozici č. 1 v devíti druzích sortimentu v přehledu výdajů (Tabulka 2).

Mnichov se nachází v sortimentní klasifikaci kupní síly na předním místě: na domácí potřeby, sklo a porcelán Mnichované ročně vynakládají 114 eur na obyvatele, na domácí elektrospotřebiče a svítidla 170 eur a na knihy a psací potřeby v průměru 272 eur.

Hned za Mnichovem následuje město Erlangen a zemský region Starnberg, které se na přední místa zařazují vždy dvěma produkty. Obyvatelé Erlangenu utrácejí průměrně 105 eur hlavně za produkty IT a 53 eur na obyvatele za telekomunikace.

Obyvatelé Starnbergu dosáhli v ročním spolkovém průměru částkou 668 eur na obyvatele nejvyšších výdajů ve stavebním sortimentu a 716 eur na bytové zařízení.

Největší regionální rozdíly byly zjištěny u sortimentu hodinek a šperků. Roční průměrnou částkou 78 eur na obyvatele překračuje Hochtaunuský region spolkový průměr dokonce o 37,0 %. Obyvatelé Bonnu u tohoto sortimentu zaujímají 10. místo a předstihují spolkový průměr o 21,5 %. Menší regionální rozdíly byly zjištěny u sortimentu potravin a lahůdek. Částkou 2 200 eur, což představuje 19,5 %, zaujímá Hochtaunuský region čelní místo. Desátou pozici obsadil Baden-Baden částkou 2 079 eur, tj. o 13,0 % více než je spolkový průměr.

Tabulka 1:
Prvních deset městských a zemských regionů z hlediska kupní síly v maloobchodě za rok 2001
(v eur na obyvatele/rok)

1.

Hochtaunuský region

6 688 eur

2.

Mnichov

6 594 eur

3.

Starnberg (zemský region)

6 547 eur

4.

Erlangen

6 543 eur

5.

Main-Taunuský region

6 441 eur

6.

Düsseldorf

6 441 eur

7.

Mnichov (zemský region)

6 393 eur

8.

Stormarn (zemský region)

6 310 eur

9.

Bonn

6 241 eur

10.

Baden-Baden

6 234 eur

Tabulka 2:
Sortimentní členění kupní síly za rok 2001 v Hochtaunuském regionu
(v eur na obyvatele/rok)

1.

Potraviny a lahůdky

2 200 eur

2.

Péče o zdraví a tělo

885 eur

3.

Oděvy

732 eur

4.

Obuv a kožené zboží

171 eur

5.

Zábavní elektronika

187 eur

6.

Foto, optika

128 eur

7.

Hodiny, šperky

78 eur

8.

Hračky, hobby

171 eur

9.

Sportovní artikl a potřeby pro kempování

104 eur

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!