Počet zákazníků e-komerce – osob, které nakupují přes internet a využívají jeho služeb, v porovnání s jarem roku 2001 dále rostl. Naproti tomu růst objemu obratu dosahovaného prostřednictvím e-komerce v šesti internetově důležitých zemích podává nejednotný obraz.
V období od května do října minulého roku uskutečnilo své nákupy přes internet 51,9 mil. osob v Belgii, Německu, Francii, Velké Británii, Nizozemsku a Španělsku. Oproti období od října roku 2001, kdy nakupovalo přes internet 40,8 mil. osob, to představuje nárůst o 27,2 %.
V kontrastu k tomu se objemy trhů e-komerce v jednotlivých zemích vyvíjely velmi rozdílně. Ve Velké Británii, která kromě Německa vykazuje absolutně nejvyšší počty zákazníků e-komerce, stoupl objem obratu celkem na 2,7 mld. eur, což představuje nárůst o 28,6 %. V Německu, které ve srovnání s Velkou Británií již předtím vykazovalo nízký obrat e-komerce, klesl obrat na 0,8 mld. eur, což je o 33,0 % méně. Francie a Španělsko v tomto směru zaznamenaly mírný nárůst, zatímco v Belgii a Nizozemsku e-komerce měla sestupný trend.
Evropští zákazníci e-komerce tedy reagují ambivalentně na její nabídku. Důvody nikoliv nepodstatné je nutno hledat ve smluvních, logistických a provozně-hospodářských aspektech. Výsledky lze však bezpochyby vysvětlit sezónními výkyvy poptávky. Velmi pozitivní vývoj ve Velké Británii jednoznačně poukazuje na potenciál, který ještě není v ostatních zemích stejnou měrou využíván. Ovšem na základě stále stoupajícího počtu zákazníků e-komerce se lze domnívat, že ve srovnání s předchozím rokem byly výrazně lepší předpoklady pro dobré výsledky předvánočního prodeje.
Nejoblíbenějším artiklem ve všech šesti zemích byly knihy, hudební CD, služby cestovních kanceláří, počítače a jejich příslušenství spolu s oděvy a obuví. Nápadná je ovšem ta skutečnost, že britští spotřebitelé nadprůměrně často objednávali také zboží pro domácnost dlouhodobé spotřeby.