Termín obsahový marketing brázdí vody českého internetu už několik let, přesto si však nenašel cestu ke zdaleka tolika firmám, jak by si při svém potenciálu zasloužil. Jde přitom o způsob, jak získávat zákazníky na internetu nenásilnou reklamou, která nejen, že zákazníky neodrazuje, ale lidé ji vyhledávají a pomáhá jim.
Představení a popularita obsahového marketingu
Obsahový marketing je zjednodušeně řešeno marketing, při kterém stanovených cílů dosahujete pomocí obsahu. Může jít o články, videa, grafiky, publikace, e-maily, příspěvky na sociálních sítích a další formy obsahu, které mají za úkol potenciálního zákazníka vzdělat, pomoct mu nebo ho pobavit. Zároveň s tím je cílem obsahového marketingu přiblížit potenciálnímu zákazníkovi produkty či služby společnosti.
Ačkoliv dle statistiky Content Marketing Institute 88 % B2B marketérů v Severní Americe používá obsahový marketing a asi 75 % všech podniků preferuje tento způsob před klasickými formami internetového marketingu (dle rozsáhlého celosvětového průzkumu společnosti Hubspot), u nás je změna marketingové strategie vstříc obsahu ještě stále v plenkách.
Zdroj: contentmarketinginstitute.com
Cesty k novým zákazníkům díky obsahovému marketingu
Zapojit obsah do marketingové strategie nepředstavuje přitom pro většinu firem žádnou velkou změnu, protože již nějaký obsah publikují. Zde jsou 3 tipy, jak do současného marketingu zakomponovat obsah a získat díky tomu více zákazníků na internetu.
1. Díky obsahové sekci přilákáte zákazníky dřív než vaše konkurence
Založte na svých stránkách obsahovou sekci (blog, magazín), kde pravidelně publikujte články a další obsah. Mnoho firem cílí na zákazníky, kteří se nacházejí v nákupních fázích, kdy už jsou rozhodnuti ke koupi, jen hledají nejvhodnější obchod či produkt. Díky obsahové sekci máte ale možnost zaujmout a přilákat potenciální zákazníky, kteří teprve nad nákupem přemýšlí, nebo dokonce ještě ani neví, že mají problém, který jim svojí nabídkou pomůžete vyřešit. Jakmile se bude zákazník rozhodovat o tom, kde zboží či službu pořídí, nejpravděpodobněji skončí u vás, protože jste si s ním již stačili vybudovat skrz obsah vztah.
2. Neprodejní e-maily prodávají více než ty prodejní
Změňte přístup k e-mailingu. Pokud posíláte pouze prodejní e-maily, můžete krátkodobě pomocí svých newsletterů dosáhnout dobrých prodejních výsledků, ale z dlouhodobého hlediska dojde většině příjemců trpělivost a začnou vaše newslettery ignorovat. Vyšší míry otevření a prokliků dosáhnete zapojením zajímavého obsahu, který příjemcům může pomoct. Prodejní e-maily si můžete nechat jen pro určitou skupinu svých kontaktů, u kterých existuje (například pomocí segmentu či aktivity) vysoká šance, že vaší nabídky využijí. Do e-mail strategie můžete také zapojit chytré automatické e-maily a váš marketing tak částečně automatizovat.
3. Za zlomek ceny několikanásobný dosah reklamy díky sociálním sítím
Začněte aktivně budovat komunitu na sociálních sítích a nabízejte svým příznivcům mezi ostatními příspěvky i články, videa a další obsah, kde se mluví o vašich produktech či službách. Nepřímo tak zviditelníte svá řešení, ale přitom budete lidem pomáhat, vzdělávat je a bavit je. Publikovaný obsah můžete díky sociálním sítím nabídnout stovkám tisíců lidí, kteří je každý den navštěvují. Mnoho firem najednou zjistí, že za zlomek ceny klasické reklamy mohou oslovit několikanásobek přesně cílených potenciálních zákazníků, kteří, pokud jim předloží zajímavý obsah, ještě navíc sdílí jejich zprávy se svými přáteli a vlastně jim díky tomu bezplatně pomáhají s propagací.
Mnoho firem píše nějaké články na web, posílá e-maily a snaží se být aktivní na sociálních sítích. Málokterá ale přemýšlí nad aktivitami jako nad obsahovým marketingem, propojuje je dohromady, aby se marketingové kanály podporovaly, a vytváří zajímavý obsah, který lidé budou vyhledávat, bude je bavit a často ho ani nebudou brát jako reklamu, protože jim pomůže a informuje je o tom, co hledají.
Obsahový marketing má i své nevýhody, jako například pomalejší návratnost investice do tohoto druhu propagace, ale jakmile se vám podaří vybudovat základy, můžete si díky nim vysloužit konkurenční výhodu, která vám bude každý den přinášet nové zákazníky.